Одним із основних завдань юридичних служб управлінь органів Пенсійного фонду України є організація правової роботи, що спрямована на представлення інтересів управління в судових справах за позовами пенсіонерів або ж осіб, які саме через суд бажають довести своє право на пенсію, а також відновлення порушених інтересів Пенсійного фонду щодо стягнення з боржників витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, наукових пенсій, інших боргів, недопущення випадків призначення (перерахунку) та виплати пенсій з порушенням норм чинного законодавства.
Напрямок роботи з представлення (захисту) інтересів Пенсійного фонду та його органів в судах під час розгляду правових питань і спорів, що стосуються інтересів Пенсійного фонду та застрахованих осіб вимагає від спеціалістів юридичних служб забезпечення правильного застосування законодавства при оформленні процесуальних документів, які подаються до суду. Крім того є необхідність в постійному вдосконаленні своїх професійних навичок, в тому числі – шляхом повсякденного моніторингу як спеціального, пенсійного законодавства, так і судової практики, яка досить часто змінюється.
Зважаючи на те, що однією з гілок влади є саме судова влада, то й реалізація громадянами нашої держави їх права на судовий захист здійснюється шляхом звернення до органів суду з позовними заявами. Зазвичай громадяни звертаються до суду в межах адміністративного провадження. Адміністративно-процесуальні норми права (основні принципи та правила ведення адміністративного судочинства) викладені в Кодексі адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року.
Так, на дії органів Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області протягом 2016 року громадянами подано до суду 192 позовні заяви з питань пенсійного забезпечення громадян. Зі всієї кількості позовів, 82 громадян звернулося з позовними заявами про перерахунок чи призначення пенсії за віком відповідно до Закону України “Про прокуратуру”, 8 – призначення або перерахунок пенсії відповідно до Закону України “Про судоустрій та статус суддів”, 46 – призначення або перерахунок пенсії відповідно до Закону України “Про державну службу”, 11 – призначення пенсії відповідно до Закону України ”Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, 25 – призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення”, 18 – призначення та перерахунок пенсії за віком відповідно до Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”. Крім того, було 2 судові справи про перехід з військової пенсії на пенсію за віком.
Рішення судів першої або апеляційної інстанції, по яких задоволено (частково задоволено) позовні вимоги осіб, своєчасно оскаржуються органом Фонду до суду вищої інстанції з метою недопущення виконання рішень суду прийнятих з порушенням законодавчих норм.
Сумське об’єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області, як правило виступає відповідачем у справах, які розглядаються в місцевих судах — Зарічному районному суді м.Суми, Ковпакіському районному суді м.Суми та Сумському районному суді Сумської області. Розгляд справ ведеться в адміністративному та цивільному провадженнях.
Оскарження рішень місцевих судів в адміністративному провадженні здійснюється шляхом подачі апеляційної скарги до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Для апеляційного оскарження постанови суду першої інстанції надається 10 днів, які відраховуються з дня проголошення постанови. Для оскарження ухвали суду першої інстанції надається 5 календарних днів.
Апеляційне оскарження судових рішень, винесених вищезазначеними судами в адміністративному провадженні здійснюється Харківським апеляційним адміністративним судом.
Після апеляційного оскарження рішень місцевих судів, сторони, за потреби можуть звернутися до касаційної (третьої) інстанції. Касаційне оскарження в адміністративних справах здійснюється Вищим адміністративним судом України. Касаційна скарга на судові рішення подається протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.