0012.jpg

Періодичність перегляду інструкцій з охорони праці та наказів про призначення відповідальних осіб, посадових інструкцій, положень, методик та інших локальних документів з охорони праці, що діють у межах підприємства Порядок перегляду нормативних актів з охорони праці визначає Порядок опрацювання і затвердження власником нормативних актів про охорону праці, що діють на підприємстві, затверджений наказом Держнаглядохоронпраці від 21 грудня 1993 р. № 132 (далі — Порядок № 132).

Відповідно до пункту 2.10 цього Порядку суб’єкт господарювання зобов’язаний встановити систематичний контроль за відповідністю нормативних актів підприємства вимогам законодавства та забезпечити їх періодичний перегляд, своєчасне внесення змін або опрацювання і затвердження нового нормативного акта у зв’язку із: змінами в організації виробництва; впровадженням нової техніки і технології; переглядом державних міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці тощо.

Термін перегляду нормативного акта підприємства, що встановлюється власником, не може перевищувати термінів перегляду державного нормативного акта про охорону праці або типового документа, на підставі яких опрацьовувався нормативний акт підприємства (п. 2.11 Порядку № 132). Відповідно до пункту 3.1 Положення про опрацювання, прийняття, перегляд та скасування державних міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 16 березня 1994 р. № 19, перегляд державних нормативних актів про охорону праці проводиться у міру необхідності, але не рідше ніж 1 раз на 10 років. Аналогічні вимоги передбачено статтею 28 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 р. № 2694-XII. Отже, граничною межею (строком) перегляду нормативних актів з охорони праці підприємства можна вважати 10 років.

Нормативний акт підприємства підлягає достроковому перегляду (або скасуванню), якщо органами державного нагляду за охороною праці виявлено його невідповідність вимогам законодавства, державних міжгалузевих, галузевих нормативних актів або типових документів, а також у разі зміни керівника суб’єкта господарювання, його найменування або видів господарської діяльності.

Внесення змін до локальних нормативних актів з охорони праці

Внаслідок змін у законодавстві чи змін, внесених до установчих документів підприємства, а також у зв’язку з набуттям чинності новими або переглянутими державними нормативними актами про охорону праці чи пожежну безпеку виникає необхідність внести зміни й до локальних нормативних актів з охорони праці. Про порядок внесення таких змін та особливості роботи служби охорони праці з документами дізнайтеся зі статті.

Для впровадження в організації, установі, на підприємстві (далі — підприємство) норм законодавства, їх конкретизації розробляються локальні нормативні акти (ЛНА), зокрема й з питань охорони праці, пожежної безпеки. Так, відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII роботодавець розробляє й затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці.

ЛНА набирають силу після їх затвердження, яке може провадитися:

  • шляхом видання керівником розпорядчого документа (наказу);
  • прийняттям рішення колегіальним органом (правлінням, дирекцію, радою);
  • або одноособово керівником, якщо таке право йому надано статутом підприємства чи положенням про нього.

Внесення змін до ЛНА за результатами їх перегляду

Внесення змін до ЛНА може бути проведено й за результатами перегляду ЛНА. Строки перегляду окремих видів ЛНА визначено нормативно-правовими актами. Так, зокрема, відповідно до Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Комітету по нагляду за охороною праці від 29.01.1998 № 9, перегляд інструкцій з охорони праці, що діють на підприємстві має провадитися не рідше одного разу на 5 років, а інструкцій за професіями або за видами робіт, які пов’язані з підвищеною небезпекою, — не рідше одного разу на 3 роки.

Ініціювання внесення змін до ЛНА

Ініціювати внесення змін до ЛНА може:

  • керівник підприємства;
  • керівник служби охорони праці чи служби пожежної безпеки (відповідного структурного підрозділу, посадової особи, відповідальної за ці напрями роботи).

Керівник підприємства може зініціювати внесення змін до ЛНА шляхом видання наказу, доручення на оперативній нараді. Наказ чи доручення на нараді, крім завдання щодо розроблення змін до ЛНА, має містити прізвища виконавців та строк підготовки таких змін.

Керівник служби (структурного підрозділу) або посадова особа можуть зініціювати зміни до ЛНА шляхом підготовки доповідної записки на ім’я керівника організації, а працівник — на ім’я свого безпосереднього керівника (начальника відділу).

Після отримання доручення виконавець проводить аналіз причин внесення змін до ЛНА. Зокрема, аналіз законодавчих чи інших нормативних актів, у т. ч. корпоративних, згідно з якими слід привести у відповідність раніше видані в організації ЛНА.

Розроблені зміни до ЛНА доцільно винести на обговорення дорадчих органів підприємства, зокрема, на засідання комісії з охорони праці, пожежно-технічної комісії. Також зміни до ЛНА варто проаналізувати фахівцям юридичної служби організації.

Порядок внесення змін до нормативних актів з охорони праці

Після підготовки тексту змін до ЛНА готують проект наказу щодо внесення змін до конкретного акта.

Зміни вносять шляхом видання розпорядчого документа. Якщо ЛНА затверджував керівник організації, зміни до ЛНА також вносять наказом.

Формулювання назви наказу

Наказ завжди має містити заголовок. Формулювання заголовку наказу залежить від того, до якого документа вносять зміни. А саме до:

  • наказу чи до самого ЛНА;
  • окремих його частин (пунктів, абзаців, розділів) чи додатків до нього.

 

Підготовлено відділом профілактики страхових випадків

Сумського міського відділення управління виконавчої дирекції

Фонду соціального страхування України у Сумській області