0010.jpg

Шановні городяни!

Дозвольте на початку мого звіту подякувати кожному з вас, подякувати тим, хто доклав сил, натхнення і великої праці задля того, щоб сьогодні я зміг сказати, що ми прожили з вами успішний, продуктивний для міста 2008 рік.

Ви можете задатися питанням: а чи доцільно під час глобальної кризи говорити про минулорічні здобутки?

Я відповідаю – доцільно, бо те, що ми зробили з вами протягом останніх трьох років – це наш спільний запас міцності.

 
1345039400 d28129 1
 

Навіть не зважаючи на такий важкий кінець минулого року, обсяги виробництва промислової продукції підприємствами міста виконані на 115,0%. Я вдячний колективам і керівникам промислових підприємств: об’єднанню ім. М.В. Фрунзе», ВАТ «Сумихімпром», ВАТ «Насосенергомаш», ТОВ «Технологія», ВКФ «Побутсервіс», ЗАТ «Гідромаш» та іншим підприємствам за ефективну роботу.

Практично всі підприємства виконали свої обов’язки перед міським бюджетом.

Обсяги реалізованої промислової продукції на одну особу за січень-листопад 2008 року становлять 18,0 тис. грн., що майже в півтора рази більше минулорічного показника. Прибутково спрацювали підприємства машинобудування, навіть металургійного виробництва та виробництва готових металевих виробів (48,2 млн.грн), підприємства по виробництву та розподіленню електроенергії, газу та води (28,3 млн.грн).

Найбільший позитивний фінансовий результат отримали підприємства торгівлі, ремонту автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку (39,2 млн.грн), будівництва (6,0 млн.грн).

  

Будівельниками міста у 2008 році введено в експлуатацію близько двохсот (200) об’єктів соціально-побутової, автотранспортної та промислової сфери загальною площею 40 тис. кв. м. Утім, досягти показників 2007 року – не вдалося. Останній квартал минулого року був занадто несприятливим для будівельної галузі.

 

Транспорт. За 2008 рік міським електротранспортом перевезено понад 21 млн. пасажирів. Тільки 9 млн. особисто заплатили за проїзд. Решта – це наші пільговики. На жаль, маю констатувати, що монопольне становище приватного пасажирського автотранспорту, частка якого складає близько восьмидесяті семи відсотків (87%), – зберігається.

 

У сфері надання телекомунікаційних послуг у Сумах працює 5 операторів. Залишаються незабезпеченими послугою кабельного телебачення райони Баранівки та вулиці Тополянської. Зауважу, що останнім часом спостерігається тенденція до суттєвого зростання вартості послуг кабельного телебачення. Сьогодні цією проблемою займається Антимонопольний комітет України, орган, що компетентний вирішувати питання такого характеру

Інфляційні процеси у 2008 році
1345039446 d 2
 

Надзвичайно негативним моментом 2008 року стало стрімке зростання інфляційних процесів. Так, індекс споживчих цін (індекс інфляції) склав понад сто двадцять два відсотки (122,3%). Вартість промислової продукції зросла більш як на шістнадцять відсотків (індекс 116,5). Проте, у добувній промисловості ціни знизилися майже на сорок відсотків (40%).

 

На міському ринку на 9% зменшився продаж сільгосподарських продуктів, тому що ціни зросли майже на п’ятдесят два відсотки (51,6%). Сумчани стали менше споживати продуктів тваринництва, бо вони подорожчали на шістдесят дев’ять відсотків (69,0%) і почали більше купувати овочів, ціни на які знизилися на 9 %.

 

Вода, соки і таке інше подорожчали на двадцять чотири відсотки (124,0%). Тютюн – на сорок два (42,4%), алкогольні напої – майже на дев’ятнадцять (18,6%).

  

У сфері освіти ціни зросли практично на тридцять чотири відсотки (33,5%). Зокрема вартість послуг дошкільної та початкової освіти збільшилась на шістдесят вісім відсотків (68,1%), вищої освіти – на двадцять дев’ять (29,3%).

 

На тридцять відсотків (30,2%) підвищилась вартість послуг ресторанів та готелів.

 

Статистика надає свідчення щодо подорожчання фармацевтичної продукції на двадцять три відсотки ( 23,1%). Проте, ми з вами чудово знаємо, що вартість імпортних препаратів збільшилася втричі.

 

Предмети домашнього вжитку, побутова техніка та поточне утримання житла стали коштувати дорожче на 19,5%.

Відбулося збільшення вартості проїзду в автодорожньому та залізничному пасажирському транспорті міжміського сполучення відповідно на 39,8% та 29,6%. Вартість міських пасажирських перевезень підвищилася не суттєво.

Одяг і взуття подорожчали в ціні на 4,0%.

Тарифи

 

    • Водопостачання та водовідведення – 3,64
    • Опалення “Сумитеплоенерго” – 4,27 + 0,89 абонплата
    • Опалення “КСПУ” – 4,80 + 0,76 абонплата
    • Вивіз сміття – 5,57

 

Виконавчим комітетом Сумської міської ради були переглянуті тарифи для КП „Міськводоканал”, які склали для населення – 3грн.64 коп., що є середніми показниками по Україні.

 

Кількість сімей - одержувачів житлових субсидій
1345039518 d 8
 

У зв’язку зі збільшенням для населення ціни на газ, тариф на послуги з централізованого опалення, що надаються ТОВ «Сумитеплоенерго» сьогодні становить 4,27 грн. за 1 м. кв, плюс 0,89 грн. абонентська. плата протягом року. На послуги з гарячого водопостачання – 10,22 грн. за 1 м. куб. На послуги, що надаються Дирекцією «Котельня Північного промвузла» - 4,80 грн., плюс 0,76 грн. абонентська плата. На послуги з гарячого водопостачання – 1 ,17 грн.

 
Сплачено населенням (млн.грн)
Сплачено населенням %
2004 рік
11,6
97,9
2005 рік
13,0
102,8
2006 рік
13,4
87,8
2007 рік
31,2
84,4
2008 рік
30,1
96,3

У грудні 2008 року були затверджені нові тарифи на послуги з централізованого опалення для бюджетних установ та інших споживачів. У 2009 році міський бюджет візьме на себе додаткове фінансове навантаження в розмірі 3 млн.грн, аби виконати всі вимоги Кабінету Міністрів України в частині відшкодування складових тарифу на теплопостачання.

Відбулося підвищення тарифу на вивіз сміття і тарифу на захоронення сміття через значні витрати на експлуатацію побудованого полігону для складування твердих побутових відходів на землях Великобобрицької сільської ради Краснопільського району.

Протягом року майже 15 тис. сімей мали змогу отримати субсидію на загальну суму 6,4 млн. грн. Середній розмір призначеної субсидії становив 100,0 грн. Близько двохсот сімей отримали субсидію за рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради.

Населенням сплачено за житлово-комунальні послуги 96,4% нарахованих платежів. Заборгованість сумчан станом на початок 2009 року становила 72 млн.грн.

Динаміка росту пенсії по м. Суми (грн.)
 
1345039494 d 9
 
Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника у 2008 році складала 1748 грн. і зросла протягом останніх п’яти років майже втричі.За статистичними даними загальна заборгованість із виплати заробітної плати на перше січня 2009 року склала 8,7 млн. грн. проти 3 млн.грн. на 01.січня 2008 року. Заборгованість із виплати заробітної плати в бюджетних установах – відсутня. Добре, що протягом останнього часу спостерігається значне збільшення розміру виплати пенсії, середній розмір якої становить 931 грн. Загальна чисельність пенсіонерів в місті – 75 тис. осіб.
 
Середня заробітна плата (грн.) та середня кількість працівників
1345039535 d 10
 

Наслідки фінансової кризи негативно вплинули на стан ринку праці. Чисельність безробітних на обліку в службі зайнятості протягом року збільшилась з 2,5 тис. 4,0 тис. осіб.

Рівень зареєстрованого безробіття на 1 січня 2009р. склав 1,5%.

Середній розмір допомоги по безробіттю в грудні 2008 року становив 664,0 грн.

Шановні сумчани! На 1 січня 2009 року на території, підпорядкованій Сумській міській раді, проживало майже 277 тис. осіб.

Радісно, що за останній рік відбулось зменшення темпів спаду кількості населення обласного центру, завдяки покращенню ситуації з народжуваністю. Нам є для кого упорядковувати пологовий будинок! У 2008 році в Сумах народилося майже 3 тис. малюків.

Маю сказати, що діяльність Сумської міської ради, її депутатського корпусу була не менш плідною. Наші депутати теж активно працювали. Протягом року рада збиралася 14 разів і провела 26 пленарних засідань. Прийнято понад 1200 рішень. Відповідними рішеннями було затверджено 13 міських Програм і 6 Положень – нормативних актів, що регулюють взаємовідносини у відповідних сферах. Питома чисельність прийнятих рішень стосувалася майнових та земельних питань в частині приватизації комунального майна, індивідуальної забудови, затвердження договорів оренди. Тричі виносилися рішення щодо коригування міського бюджету в бік збільшення. Були прийняті рішення щодо інших питань, віднесених до власних повноважень ради. Також Сумською міською радою був затверджений новий склад виконавчого комітету, сформований відповідно пропозиціям власне депутатських фракцій та за квотним принципом. Тому і названий був «виконкомом народної (депутатської) довіри».

Я коротко охарактеризував соціально-економічні процеси, що відбувалися в Сумах протягом 2008 року і мали безпосередній вплив на наповнення міського бюджету. Дозвольте мені прозвітувати вам шляхом ретроспективного аналізу розвитку міста протягом останніх п’яти років. Все нове – це гарне забуте старе.

Відтак, – міський бюджет. Саме він є рушійною силою всіх перетворень у житті територіальної громади.

 

Структура власних і закріплених доходів міського бюджету за 2008 рік (тис. грн.)
1345039555 d 11
 

Тому дозвольте, перш за все, зосередити вашу увагу саме на тенденції наповнення головних статей головного кошторису міста, бо на нього покладалися пріоритетні завдання 2008 року щодо покращення матеріальної бази гуманітарної сфери, зрушення позитивних процесів в частині благоустрою міста, ремонту житлового фонду, особливо – ліфтового господарства, транспортного забезпечення, стратегічного планування забудови обласного центру.

1. Наголошую: найпотужніший бюджет м.Суми – бюджет 2008 року. Він є результатом спільної праці всіх сумчан і якісного муніципального менеджменту.

Пропоную переглянути найвагоміші доходні статті міського бюджету.

 

Податок із доходів фізичних осіб (млн. грн.)
1345039643 d 12
 

Перша і найвагоміша – податок із доходів фізичних осіб, – це 80% успішності бюджету. 300,0 млн.грн., зібраних у 2008році – є показником стабільності сумського суспільства і росту ВВП. Це – внесок кожного з нас і гарантія на мінімум соціальних послуг. Цифри говорять про те, що середнє статистичний сумчанин став жити втричі краще у порівнянні з 2004 роком. А бюджет отримав втричі більше податку з його доходів.

Середня зарплата в листопаді 2008 року складала майже 2 тис.грн.

Нажаль, позитивна тенденція першого півріччя 2008 року щодо зростання витрат на оплату праці, з грудня взяла низхідну динаміку. Вочевидь, така тенденція спостерігатиметься протягом усього 2009 року і втрати бюджету можуть бути значними, навіть до 100 млн.грн з позначкою «-».

Наступні джерела наповнення бюджету є результатом роботи міської влади протягом останніх трьох років.

Серед вас є ті, хто можливо пам’ятає мої передвиборчі обіцянки. Я говорив, що поверну до бюджету 50 млн. грн. через прозору політику щодо оренди комунального майна і землі. Я їх повернув.

 

Надходження від плати за землю (млн. грн.)
1345039599 d 13
 
Ми практично в чотири рази збільшили надходження до міського бюджету від оренди земельних ділянок, вдвічі – від земельного податку. Від чотирнадцяти до тридцяти дев’яти млн.грн. Бюджет отримав більше 1 млн.грн. від продажу землі під нерухомим майном.
 
Надходження від оренди та приватизації комунального майна (млн.грн.)
1345039686 d 14
 

Орендарями комунального майна за 2008 рік до міського бюджету перерахований більш ніж п’ятикратний показник 2004 року. Надходження від приватизації комунального майна збільшилися майже вшестеро. Результат: 2004 рік – 7 млн.грн., 2008 рік – 37 млн.грн.

 

Єдиний податок, плата за торговий патент та ринковий збір (млн. грн.)
1345039718 d 44
 

Результатом сприятливої політики міської влади щодо розвитку підприємництва, відсутності тиску на підприємців і спрощення дозвільної системи – є динамічний розвиток підприємництва в місті.

Завдяки цьому утричі збільшилися надходження до міського бюджету єдиного податку та плати за торговий патент

2004

2,3 млн.грн.

2005

3,7 млн.грн.

2006

3,7 млн.грн.

2007

4,0 млн.грн.

2008

4,2 млн.грн.

1.5. Майже вдвічі збільшилися надходження від ринкового збору.

 

Від держави, шляхом субвенцій на соціально-економічний розвиток, Суми отримали, а потім використали, вшестеро менше від надходжень попереднього року. Усе, що ми зробили в місті, - ми зробили за власні кошти нашого міського бюджету! Більш того, ми перерахували до державного бюджету 28 млн.грн. так званого «вилучення». Сумчани протягом останніх років є державними донорами. Не тільки Донецьк і Дніпропетровськ годують Україну. Сумчани теж годують, і навіть ситніше.

 

Структура надходжень до спеціального фонду міського бюджету за 2008 рік (тис. грн.)
1345039718 d 18
 
Подана Вам наступна діаграма розкриває структуру інших надходжень до міського бюджету. Проте, найвагоміші ми розглянули. Значне перевиконання основних статей бюджету дозволило нам тричі коригувати плановий показник і отримати додатково майже 150 млн.грн.
 
Міський бюджет за 2004-2008 роки + план на 2009 рік
1345039819 d 19
 
Перед вами діаграма міських бюджетів 2004-2008 років. Безумовно, на спроможність річного бюджету впливають інфляційні процеси, що відбуваються в державі в цілому. Починаючи з жовтня 2008 року на формуванні доходної частини міського бюджету відбилися всі негативні фінансові та економічні тенденції.
 
Показники середнього курсу долару та відсотку інфляції за 2004-2009 роки
1345039760 d 20
 
Погляньте на діаграму, що відображає динамку росту інфляційних та валютних процесів. Картинка достатньо показова.
 
Міський бюджет за 2004-2009 роки (з урахуванням курсу долару та інфляції)
1345039812 d 21
 

Наступна діаграма демонструє наслідки впливу цих процесів на міський бюджет. Потужність бюджету в якісній складовій – значно втрачає. Особливо це стосується бюджету 2009 року. Він втрачає більш ніж половину своєї міцності. Через галопуючу інфляцію та надзвичайно високий курс долару міський бюджет 2008 року втратив понад 190 млн.грн. Втратив не номінально, а фактично, через зменшення об’ємів запланованих робіт. У 2009 році ситуація ускладниться. З60 млн.грн. – прогнозовані втрати бюджету через інфляційні і девальваційні процеси.

Це не пусті слова. Із жовтня минулого року ми розпочали впроваджувати режим жорсткої економії фінансових ресурсів. Здається, раніше за інші обласні центри. Заощадили 24 млн.грн, котрі в січні-лютому 2009 року підуть на виплату зарплати працівникам бюджетних установ. У той час, у деяких регіонах України невистачило коштів на зарплату працівникам бюджетних установ уже в грудні 2008 року.

Тож, залишається ще раз подякувати тим можливостям – як фінансовим, так і суспільним, котрі були надані нам Богом і працею сумських родин у 2008 році. Вважаю, що ми використали їх недаремно.

 

Фінансування поточних, капітальних ремонтів закладів освіти (млн.грн.)
1345039870 d 22
 

Ми значно покращили матеріальну базу гуманітарної сфери.

Фінансування поточних і капітальних ремонтів, реконструкції будівель закладів освіти зросли в сім разів.

Протягом 2008 року у десяти школах і восьми дитячих навчальних закладах здійснено капітальні ремонти приміщень. Найвагоміші серед них:

 

    • капітальний ремонт і заміна внутрішнього водогону та каналізації 2-го корпусу НВК №37;
    • реконструкція плавального басейну в школі №17;
    • добудова спортивних залів в школах №5 і №29;

 

  • реконструкція покрівлі класичної гімназії по вул. Троїцькій.

Другий рік поспіль ми промиваємо системи теплопостачання в освітніх закладах. Робота майже не помітна, але за нею – тепло в будинках і здоров’я дітей.

Завдяки зусиллям обласної ради і керівника колишнього артучилища Юрія Івановича Свідлова, в Сумах відкрито військовий ліцей із посиленою фізичною підготовкою, який теж отримує деяку міську фінансову підтримку.

За підсумками перевиконання бюджету 9-ти місяців 2008 року ми підкріпили бюджетними коштами харчування дітей. Додатково спрямували 3 млн.грн. На жаль, витримати такі стандарти у 2009 році поки що неможливо ані бюджету, ані батькам, зарплата яких на 50% забезпечує харчування дітей. До того ж, інфляційні процеси вже відбиваються на вартості окремих видів продуктів.

 

Укомплектованість лікарями медичних закладів (%)
1345039852 d 23
 
Динаміка розвитку матеріально-технічної бази медичних закладів міста достатньо показова

 

    • вперше за роки незалежності профінансовано придбання трьох санітарних автомобілів із відповідним оснащенням;
    • відкрито Центр тромболізісу при Сумській клінічній лікарні №1 для невідкладної допомоги хворим з інфарктом міокарда. Відтепер, лікарі мають більшу можливість врятувати життя людини.
    • встановлені 3 флюорографи нового покоління з комп’ютерною обробкою зображення в міських лікарнях №4, №5, полікліниці №3;
    • 35 хворих на хронічну ниркову недостатність мають можливість підтримувати свій стан за допомогою апаратів «Штучна нирка». Фінансова підтримка з міського бюджету на закупівлю витратних матеріалів у 2008 році склала 1,5 млн.грн.

 

Фінансування капремонтів (млн.грн.)
1345039882 d 24
 

Фінансування капітальних ремонтів у медичних закладах міста протягом п’яти років зросло від нуля до 4,0 млн.грн. Утім, ми тільки на початку шляху

 

    • З 1 серпня 2008 року розпочато реконструкцію акушерського корпусу міського пологового будинку, що має на меті створення умов для надання акушерської допомоги на рівні світових стандартів;
    • здійснений капітальний ремонт мереж водопостачання, приміщень центрального стерилізаційного відділення, покрівлі міської дитячої лікарні Святої Зінаїди. Відновлено роботу водолікувального комплексу дитячої лікарні. Проведено поточний ремонт молочної кухні, придбано для неї обладнання. Споруджено дитячий і спортивний майданчики.
    • проведено реконструкцію травматологічного пункту при міській лікарні №1.

 

 

2004

2005

2006

2007

2008

Лікарі

95,5%

97,2%

96,6%

89,2%

85,8%

 

Головна проблема галузі – укомплектованість лікувально-профілактичних закладів міста лікарями. На жаль, постерігається тенденція до зменшення бажаючих лікувати сумчан. Відтак, ми маємо і значні проблеми з галузевими спеціалістами як в дитячих, так і дорослих поліклініках, складність запису на прийом до лікаря.

 

Фінансування проведених ремонтних робіт у закладах культури (тис.грн.)
1345039980 d 25
 
Щодо культури.

У 2008 році повністю відремонтована Центральна міська бібліотека ім. Т.Г. Шевченка, бібліотеки-філії № 2 і № 11, дах дитячої художньої школи ім. М.Г. Лисенка. Фінансове забезпечення ремонтних робіт у закладах культури зросло в сорок разів.

За підсумками опитування, проведеного в грудні 2008 року Центром регіональних досліджень, сумчани помічають і позитивно оцінюють дії міської влади в сфері впровадження і підтримки різноманітних культурних проектів.

У 2008 році зросла кількість і якість проведення культурно-мистецьких заходів.

Апріорі нами підтримувалися традиційні мистецьки заходи, що стали символом міста

 

    • ХХ Міжнародний фестиваль авторської пісні «Булат-2008», що зібрав понад двісті учасників із тридцяти п’яти міст України, Росії, Білорусі та Молдови;
    • міський фестиваль народної творчості «Сумські зорі-2008» ;
    • Міжнародний фестиваль органної та камерної музики «Органум» за участю музикантів з України та США;
    • ІХ Всеукраїнський фестиваль духової музики «Сурми Конституції», в якому взяли участь духові оркестри з України, Росії, Білорусі, Грузії та Польщі;
    • уперше в місті відбувся відкритий міський пленер „Сумська палітра”, учасниками якого стали 11 відомих художників України та Росії.
    • фестиваль «Оспівую тебе, чарівне місто!» відбувся в рамках відзначення Дня міста;.
    • ХV відкритий міський фестиваль дитячої творчості «Зоряна надія» - більше 300 учасників віком від 7 до 18 років;
    • ІІ Відкритий міський конкурс юних художників ім. М.Г.Лисенка – загальна кількість учасників – 32 чол.;

 

Позитивна тенденція щодо комп’ютеризації міських бібліотек (з 17 до 34 комп’ютерів) свідчить про те, що сумчани мають можливість бути учасниками всесвітнього інформаційного простору. У тексті аналітичної довідки до звіту, що ви отримали, є адреси тих бібліотек, що надають сумчанам безкоштовні послуги мережі Інтернет. Розкажіть про це своїм дітям та онукам.

Нещодавно одна з міських газет святкувала своє перше десятиріччя під слоганом: «Майбутнє є». Воно дійсно є, якщо ми його будуємо та розуміємо, що найвигідніші капіталовкладення – капіталовкладення в дітей, молодь, здоровий спосіб життя, сім’ю.

 

 

Фінансування галузей фізичної культури, молоді та спорту (млн.грн.)
1345039976 d 26 

 

Наступні діаграми та викладки краще слів демонструють політику влади щодо розвитку фізичної культури та спорту, підтримки молодіжних організацій, сумських родин.

 

2004

935100

2005

1372765

2006

2256098

2007

3047220

2008

5194757

  

Фінансування зазначених напрямків збільшено з 1 млн.грн. до 5 млн.грн.що дозволило нам:

 

    • створити комунальне підприємство Сумської міської ради «Муніципальний спортивний клуб із хокею на траві „Сумчанка»;
    • провести чемпіонати, кубки та навчально-тренувальні збори для всіх провідних спортсменів і команд міста, заходи з нетрадиційних видів спорту та масові заходи з фізичної культури;
    • утримувати дитячо-юнацькі спортивні школи та Центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх»;
    • надати фінансову підтримку ДЮСШ: Локомотив, Електрон, Україна, Фрунзенець, Спартак, Авангард, «Колос», що підпорядковані громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості;
    • підтримувати роботу Центру дозвілля молоді, на базі якого створено волонтерські агенції, які проводять тренінги, семінари з прав людини та безпечної поведінки підлітків, а також відбуваються навчання з виховання лідерських якостей в допомогу росту особистості;
    • проводити святкові концерти та розважальні молодіжні програми, фестивалі, КВК.
    • другий рік поспіль проводити конкурси проектів молодіжних громадських організацій стосовно дітей, молоді, жінок і сім’ї, фінансувати їх упровадження.

 

Фінансування соціального захисту (млн.грн.)
1345040046 d 46
 

Другий рік ми фінансуємо придбання путівок для дітей пільгових категорій у дитячі заміські оздоровчі табори. Вперше профінансували табори наметового типу.

Нажаль, адресна допомога дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, поки що в більшості випадків є тільки доброю волею сумських благодійників. Приємно констатувати, що у родини Харитоненків є нащадки. Дякую всім цим людям.

Низький уклін сумським родинам небайдужим до нелегкої долі дітей-сиріт. На щастя, поступово, але спостерігається тенденція збільшення таких родин. Занадто відповідальна і надскладна справа –виховувати дітей. За малими цифрами – криється велика робота. Вісім дітей протягом року знайшли батьків, чотирьох – взяли на виховання в прийомні сім’ї.

 

Кількість сімей - одержувачів усіх видів державної соціальної допомоги
1345040071 d 47
 

Міський бюджет 2009 року навряд чи дозволить нам у повному обсязі виконати всі заплановані завдання щодо розвитку соціальної сфери. Утім, зарплати будуть, харчувати дітей будемо, опалювати приміщення будемо і пологовий будинок відремонтуємо. Як в народі кажуть – як корабель назвеш, так він і попливе. Тож починати життя наші діти повинні в гарних умовах. Нехай вони звикають до вищих стандартів життя.

 

2004

-

2005

-

2006

-

2007

24/19920,00

2008

246/252414,00

 

Виконання делегованих повноважень Сумської міської ради щодо реалізації державної соціальної політики практично повністю фінансуються з державного бюджету шляхом цільових субвенцій.

Вважаю за доцільне розказати про роботу в частині використання власних коштів.

Головне. Я вдячний всім, хто був причетний до перепоховання останків радянських військовополонених та цивільного населення, знайдених при будівництві котловану в провулку Інституцькому: будівельникам, загону «Гвардієць», небайдужим мешканцям цього району, правоохоронним органам, працівникам краєзнавчого музею та обласного архіву, працівникам виконкому. Ми з вами зробили добру справу. Вперше з часів війни було знайдено таку кількість останків. Нехай відтепер рідна земля їм буде пухом, а в наших серцях – вічна слава і пам'ять.

 

Фінансування програми "Місто Суми - територія добра та мелосердя" (тис.грн.)
1345040102 d 27
 

У місті діє програма ,,Місто Суми - територія добра та милосердя”, що фінансується з міського бюджету. Ми збільшили витрати на програму майже в дев’ять разів

За рахунок цього:

 

    • додаткові пільги з міського бюджету отримали Почесні донори, Почесні громадяни, інваліди I та II групи по зору, сім’ї загиблих в Афганістані воїнів-інтернаціоналістів, нагороджені нагрудним знаком Сумської міської ради «60 років визволення м. Суми від фашистських загарбників»;
    • із цільового фонду міської ради 41 особа, з числа інвалідів, ветеранів війни, пенсіонерів, отримали допомогу;
    • проведено виплату щомісячної допомоги учасникам бойових дій;
    • проведено виплату щомісячних стипендій особам, яким виповнилося 100 і більше років;
    • виплачена допомога на поховання учасників бойових дій та незастрахованих осіб;
    • фінансово підтримані організації ветеранів війни та інвалідів на загальну суму 420,0 тис. грн.;
    • отримали кошти громадські організації, що займаються соціальною роботою, на загальну суму 335,0 тис. грн.;
    • профінансовано роботу Центру реінтеграції бездомних громадян на суму 539,0 тис. грн.;
    • протягом 2008 року до Центру звернулося 174 громадянина без визначеного місця проживання. На даний час в ньому мешкає 49 громадян;
    • понад 2,6 тис. одиноких непрацездатних громадян та інвалідів знаходяться під опікою територіального центру управління праці та соціального захисту населення міської ради «Берегиня»;
    • адміністративне приміщення територіального центру «Берегиня» за кошти міського бюджету в сумі 5,2 тис. грн. облаштовано пандусом;
    • центром надається більше 30 видів соціально - побутових, медичних і комунальних послуг 1052 одиноким та одиноко проживаючим непрацездатним громадянам, інвалідам з дитинства, молодим інвалідам;
    • працює служба термінової соціальної допомоги. Протягом року надано відповідної допомоги 83 пенсіонерам міста;
    • на базі відділення соціально-побутової реабілітації денного перебування діє клуб «Ветеран», в якому 65 ветеранів щомісяця отримують соціальні послуги.

 

Загальне фінансування підприємств міського господарства (млн.грн.)
1345040091 d 28
 

Позитивні процеси в частині благоустрою міста, ремонту житлового фонду, транспортного забезпечення – відбуваються не так інтенсивно, як того хотілось би. Утім, потрібно починати з головного – з інструменту. І в буквальному, і в переносному сенсі. Я маю на увазі технічні засоби і правові засади.

Комунальне господарство міста повинно розвиватися не менш активно, ніж приватний сектор цього сегменту ринка. В іншому випадку – муніципальні підприємства ніколи не стануть прибутковими та конкурентоздатними, спроможними надати належну якість житлово-комунальних і транспортних послуг.

Цю мою тезу підтверджує аналіз фінансово-економічного стану підприємств житлово-комунального господарства України, проведений Міністерством з питань житлово-комунального господарства. На загальнодержавному рівні стан підприємств визнаний нестабільним, результат діяльності – збитковим.

 

Технічне переоснащення підприємств міського господарства (млн. грн.)
1345040097 d 29
 

У противагу – декілька показників політики влади та роботи підприємств у м.Суми.

Загальне фінансування підприємств міського господарства на ремонт та утримання об’єктів благоустрою збільшилося вчетверо: з 13,0 до 55,0 млн.грн.

Уперше за останні роки значні обсяги коштів – 17,0 млн. грн. – були спрямовані на зміцнення матеріально-технічної бази комунальних підприємств, поліпшення їх фінансового стану.

Фінансування технічного переоснащення підприємств міського господарства в 2008 році протягом останніх двох років зросло теж вчетверо, а за п’ятирічку – від нуля до 8 млн.грн.

 

Для роботи комунальних підприємств придбано:

 

    • КП „Міськсвітло" – дві автовишки АП-1809;
    • КП «Спеціалізований комбінат» - сміттєвоз з боковим завантаженням, автокатафалк;
    • КП «Зеленого будівництва» - екскаватор гідравлічний колісний, газонокосарку навісну для косіння перерослої та жорсткої трави на ділянках газонів і парків міста, мотоблок МБ-2 для влаштування та догляду за газонами та квітниками міста, пристрій трелювальний навісний для виконання робіт по навантаженню та транспортуванню спиляної та поваленої деревини, обладнання для пересадки дерев « Optimal 880»;
    • КП «Шляхрембуд» - прибиральна машина "Бродвей", машини для ремонту вибоїн, гідравлічна розміточна машина для нанесення дорожньої розмітки;
    • КП «Сумижилкомсервіс» – бульдозер, завантажувач фронтальний, трактор малий, генератор електричний, «Газель» вантажно-пасажирський, термобудинок пересувний, електростанція дизельна;
    • КП «Міськводоканал» - два насоси для каналізаційних станцій. У перспективі – машина направленого буріння для траншейної прокладки трубопроводів без пошкодження асфальтового покриття.

 

Результати фінансової політики влади – це обсяги виконаних підприємствами робіт і наданих послуг, покращення стану міських доріг і освітлення вулиць, упорядкування квітників та газонів, безперебійне водо і тепло постачання, безпека дорожнього руху, технічна підтримка свят, стан і порядок на міських кладовищах.
 
Освітлення міста

1345040450 light 

 

Освітлення міста – один із пріоритетних напрямків в частині благоустрою обласного центру. До того, ще й найкращий і наочний приклад динамічного росту капіталовкладень у відновлення життєвого комфорту в місті. Коли, як не взимку говорити про доцільність освітлення міських вулиць, наслідком чого є безпека та спокій громадян, зменшення аварійних ситуацій на міських дорогах, привабливість обласного центру.

Зараз ви побачите мапу міста з нанесеними вулицями, котрі відремонтовані протягом останнього 2008 року, і попередніх двох років. Поступове збільшення фінансування комунального підприємства «Міськсвітло» з міського бюджету дозволило:

у десять разів збільшити обсяг капітального ремонту та будівництва електричних мереж: від 2 км до 22 км.

У тридцять разів – обсяг монтажу економічних натрієвих світильників: від 46 до тисячі п’ятисот ламп.

 

    • виконані роботи з поточного ремонту більше 3,0 кілометрів мереж системи вуличного освітлення на 117 вулицях міста;
    • замінено 5,0 км мереж системи вуличного освітлення по вул. Харківській;
    • замінено майже 3,0 км мереж системи вуличного освітлення по вул. Петропавлівській;
    • замінено 2,0 км мереж системи вуличного освітлення в дитячому парку «Казка»;
    • суттєво змінено якість і вигляд святкової ілюмінації міста.

 

Не полінуюсь і назву ті вулиці, котрі в цьому році засвітилися по-новому: Газети «Правда», Харківська, Червонопрапорна, Привокзальна, Урицького, Доватора, Лісна, Петропавлівська, Якіра, Комсомольська, Червонозоряна, Засумська, Веретенівська, Войкова, Леваневського, Некрасова, Єрмака, Ватутіна, Раскової, пров.Книшевського, вул.Кармелюка та інші.

 

Фінансування КП Зеленого будівництва
1345040162 d 49
 

 

    • Вулицю Харківську не обійшло своєю увагою і КП Зеленого будівництва. Там:
    • висаджено 97 кленів;
    • відновлено та влаштовано газон площею 4,3 тис.м2;
    • проведено влаштування дорожнього покриття площею 154 м2. Мабуть всі помітили пішохідні доріжки між зеленими газонами. Таким чином ми сподіваємося зберегти газони від пошкодження і взуття сумчан від бруду.

       

Протягом останніх двох років спостерігається досить позитивна тенденція щодо відновлення зелених насаджень. Чисельність висаджених дерев переважає над чисельністю спиляних сухостійних

 

    • у місті з’явиися нові квітникові зони в скверах: Червона пл., ім. І.Харитоненка, Дружба, Воїнів Афганців;

 

  • навесні та влітку сумчанам створювали гарний настрій тисячі червоних тюльпанів, інших багаторічних і однорічних квітів.

 

1345040274 roads 
 

Системність роботи комунальних підприємств можна прослідкувати на прикладі діяльності КП «Шляхрембуд» із відновлення, капітального та поточного ремонту міських доріг. Загальну картину якнайкраще демонструє мапа міста. Синім кольором показані дороги, які ми зробили в 2006 році, зеленим – у 2007, червоним – дорожні роботи 2008 року. У 2009 році ми повинні практично завершити ремонт магістральних доріг.

За останні два з половиною роки в Сумах відновлено понад 500 тис. м кв. дорожнього покриття.

Фінансування з міського бюджету КП «Шляхрембуд» збільшилося вчетверо

Обсяг робіт із ремонту об’єктів дорожнього господарства в м кв. зросли втричі з 64 до 186 тис.м кв

Комплекс дорожніх робіт – є результатом праці двох підприємств, так званого дорожнього холдингу.

 

Фінансування КП "Шляхрумбуд" (млн.грн.)

 1345040438 d 31

 

Обсях робіт із ремонту об'єктів дорожнього господарства (кв.м) 

1345040554 d 32

 

КП «Шляхрембуд» здійснило:

 

    • поточний ремонт мережі міських доріг – 148,8 тис. м2;
    • капітальний ремонт майже 37 тис. м кв. міських доріг по вулицях Привокзальній, Героїв Сталінграду, 20 років Перемоги (ділянка від вул. Кірова до мосту через р. Псел) та інших;
    • вперше за останні роки – заміну 58 зливно-приймальних решіток, 20 каналізаційних люків;
    • уперше за останні роки здійснені роботи з капітального ремонту внутрішньобудинкових доріг.

 

 
Фінансування КП "Сигнал" (млн.грн.)
2004 рік
0,2
2005 рік
0,2
2006 рік
0,4
2007 рік
0,4
2008 рік
1,1

 

Комунальним підприємством «Сигнал»:

 

    • нанесено 12,7 тис. м2 дорожньої розмітки;
    • вперше в місті за бюджетні кошти установлено пристрої примусового зниження швидкості – «лежачі поліцейські» (кінцева зупинка вул.Черепіна, перехрестя вул.Калініна-вул.Засумська, вул. Червонопрапорна);
    • установлені світлофорні об’єкти на перехресті вул. Харківська-П.Комуни, Іллінська-Садова;
    • проведений капітальний ремонт ще п’яти світлофорних об’єктів;
    • виконані роботи з поточного ремонту 44 шт. світлофорних об’єктів;
    • виготовлено та встановлено 317 дорожніх знаків.

 

Утримання міських кладовищ і надання ритуальних послуг громадянам здійснює КП "Спеціалізований комбінат". Його фінансування збільшено у два рази.

 

Фінансування КП "Міськводоканал" (млн.грн.)
1345040489 d 34
 
 
Показники капітального ремонту зовнішніх водопровідних мереж (п.м)
2004 рік
402
2005 рік
690
2006 рік
2150
2007 рік
2180
2008 рік
2655

 

Єдине комунальне підприємство, що практично не фінансується з міського бюджету – КП «Міськводоканал».

Менеджмент підприємства з перемінним успіхом протягом трьох років намагається вивести його із збитковості.

Фінансовий стан підприємства в розрізі прибуток-збиток сьогодні позитивний. Підприємство закінчило рік навіть з невеличким прибутком.

Утім, показники капітального ремонту зовнішніх водопровідних мереж в п.м. збільшилися в шість разів

 

    • уперше в 2008 році виконано роботи зі встановлення в місті 108 водопровідно-каналізаційних люків;
    • побудовано водопроводи по вул.: Кленовій, Берестовській, Дунайській, Тихорецькій, Тихій, Битицькій, Піщанській, Єрмака, Ударників;
    • виконані роботи з реконструкції водопроводу від Тополянського водозабору до пр. Курський;
    • виконані роботи з будівництва глибоководної свердловини на Тополянському водозаборі;
    • виконані роботи з будівництва напірного колектору КНС-1 до пр. М.Лушпи;
    • здійснена реконструкція насосних станцій 2-го підйому Новооболонського, Лучанського та Лепехівського водозаборів;
    • упроваджено енергозберігаючі технології, що дозволило зменшити споживання електроенергії на 15%.

 

Досить повільно та важко змінюється ситуація щодо відновлення системи комунальних пасажирських перевезень. Оновлення рухомого складу КП «Електроавтотранс» не встигає за динамікою його старіння. Кожного року ми спромагаємося придбавати лише три тролейбуси.

 

2004

2005

2006

2007

2008

103

102

96

92

87

 

Таким чином, рухомий склад тролейбусного управління протягом п’яти років зменшився на шістнадцять одиниць і становить 87 тролейбусів.

Утім, уперше з часів незалежності України ми спрямували 2,1 млн.грн. на придбання автобусів, які вже сьогодні працюють на міському маршруті № 7 Автовокзал-Баранівка. Від мешканців цього району надходила найбільша кількість скарг на забезпечення комунальним транспортом.

Уперше за останні роки надана фінансова підтримка КП „Електроавтотранс” в сумі 5,6 млн.грн. Проте, ситуація кардинально не змінюється, тому що послугами комунального транспорту переважно користується пільгова частина населення міста. Відшкодування від держави надходять не в повному обсязі.

Складна ситуація з комунальним транспортом змушує міську владу шукати компромісні варіанти та вести діалог з приватними перевізниками, машини яких працюють у режимі маршрутних таксі на ринку послуг міських пасажирських перевезень.

Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом була розроблена нова схема руху громадського автомобільного транспорту в місті Суми, що включає в себе залучення доріг другорядного значення та їх стандартизацію. На розробку схеми з міського бюджету виділено 150 тис. грн. Реалізація схеми – перспектива 2011-2015 років. До цього часу ми повинні наростити міцність комунального транспортного парку.

У січні 2009 року депутатським корпусом таки прийнято рішення щодо початку процедури отримання муніципального займу, за кошти якого планується здійснити «сумський транспортний прорив»: придбати 20 тролейбусів, побудувати нові тролейбусні лінії та підстанції.

 

Фінансування капітального ремонту житлового фонду (млн.грн.)
1345040564 d 36
 

Щодо капітального ремонту житлового фонду територіальної громади. Ці функції залишаються прерогативою та обов’язком міської влади, що не має на це достатньо коштів. Така ситуація стримує динаміку створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у місті та передачу на їх баланс житлових будинків. Навіть на проведення поступового капітального ремонту житла, з такими темпами державного фінансування програми відновлення житлового фонду, знадобиться років 100.

Збільшено вшестеро фінансування капітального ремонту житлового фонду – проблеми не вирішує.

Головне, що ми спромоглися зробити – це в п’ятдесят разів збільшити кількість відремонтованих ліфтів.

 

Кількість відремонтованих ліфтів
1345040627 d 37
 
  • Капітально відремонтовано 46 ліфтів;
  • відновлена робота 58 ліфтів тривалої зупинки;
  • повністю замінені 5 ліфтів;
  • модернізовано 6 ліфтів.

Таким чином протягом двох років ми стабілізували ситуацію з ліфтами, що відпрацювали 25 років і не працювали тривалий час. Упереджувати ситуацію досить складно, тому що цього року кількість ліфтів, що досягли граничного терміну експлуатації становитиме 253 кабінки.

Утім, відновлена практика проведення технічної експертизи ліфтів надасть нам можливість попередити масове відключення механізмів.

Також, у 2008 році:

 

    • відремонтовано 1172 теплових пункти;
    • уперше виконано роботи з капітального ремонту 24 контейнерних майданчиків;
    • уперше проведені роботи з капітального ремонту дитячих майданчиків та контейнерних площадок на озері Чеха;
    • уперше встановлено 14 дитячих майданчиків;
    • виконані роботи з благоустрою дитячого парку «Казка»: встановлено спортивний майданчик, придбано 20 паркових лавок; виконані роботи з очищення озера;
    • за рахунок міського бюджету придбано 320 урн для міста;
    • виконані роботи з модернізації систем теплозабезпечення, в тому числі тепломережі по вулиці Петропавлівській, Римського-Корсакова, Кіровоградській;
    • проведена реконструкція котельні по вул. Петропавлівській;
    • за рахунок субвенції з державного бюджету та співфінансування з міського бюджету виконано роботи з реконструкції квартальної котельні по вул. Білопільський шлях, 9 на суму 767,0 тис. грн.;
    • використано 1,4 млн.грн. субвенції з державного бюджету на заходи з енергозбереження, у тому числі оснащення інженерних вводів багатоквартирних житлових будинків засобами обліку споживання теплової енергії шляхом співфінансування з міського бюджету в сумі 0,7 млн.грн.

 

Нарахована квартирна плата (млн.грн.)
1345040618 d 38
 

Поточний ремонт житлового фонду

1345040612 d 39 

 

Нагадаю, що система утримання та поточного ремонту житлових будинків територіальної громади працює шляхом укладання договорів комунального замовлення з приватними житловими організаціями. Таких підприємств в місті на початок 2008 року – 13. Оптимальний варіант – 7-8, як це було за часів роботи комунальних житлово-експлуатаційних підприємств. Надбанням трирічної роботи виконкому є низка рішень, у котрих виписана процедура розірвання договорів через нецільове використання коштів мешканців і непроведення перерахунків за невиконані роботи.

Рівень сплати за послуги з утримання будинків дає сьогодні можливість житловим підприємствам виконати обіцяні об’єми, а мешканцям – вимагати виконання сплачених робіт.

Поточний ремонт житлового фонду проводиться приватними житловими підприємствами протягом останніх двох років. Тариф на обслуговування будинків та прибудинкових територій попередніх років надавав можливість лише утримувати штати і здійснювати аварійні роботи. Житлові організації проінформували виконавчий комітет, що здійснили ремонт півтори тис. м п. інженерних мереж, 1,2 тис. м кв. покрівлі.

Житловими підприємствами проведені перерахунки мешканцям будинків за ненадані або надані не в повному обсязі послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій на загальну суму майже 2,0 млн.грн.;

Улітку міською владою здійснені перевірки відповідності використання коштів мешканців. За їх результатами 6 приватних підприємств отримали попередження про розірвання договорів комунального замовлення. Виконавчим комітетом було прийнято рішення щодо проведення конкурсу на визначення підприємств – надавачів послуг із обслуговування будинків і прибудинкових територій. Таким чином будинки сумчан почали обслуговувати дві нові житлові організації: керуюча компанія «Коменерго-Суми» та СФ ТОВ « СКС Консалд».

ТОВ «Сумикомунтранс», ЗАТ «Спецмонтажпроект», ТОВ «Техкомресурси» сьогодні виборюють своє право залишитися на ринку житлових послуг шляхом судових позовів на неправомірні дії міської влади. Утім, головний арбітр – мешканці Сум, вважає, що влада вчинила правильно.

 

 
Кількість скарг на роботу житлових організацій
2004 рік
1842
2005 рік
2362
2006 рік
2566
2007 рік
2323
2008 рік
1771

 

Хочу зосередити вашу увагу на підписаному у 2008 році документі: Меморандумі спільних дій міської влади і ТОВ «Сумитеплоенерго», за яким мешканцям міста гарантується стабільність тарифу на опалення протягом сезону 2008-2009 років, навіть за умов підвищення вартості енергоносіїв. Саме завдяки цьому документу була утримана ситуація з теплопостачанням як на початку опалювального сезону, так і утримується протягом останнього.Дві теплопостачаючі організації міста, – і ТОВ «Сумитеплоенерго», що обслуговує 60% користувачів, і Дирекція «Котельні Північного Промвузла» СМНВО ім. М.В. Фрунзе відповідально та якісно підготувалися до опалювального сезону, отримали ліміти енергоносіїв.

Свій внесок у підготовку опалювального сезону зробили і більшість житлових організацій.

Зменшення кількості скарг на роботу житлових і комунальних підприємств на мою адресу на чверть є свідченням того, що певні зрушення в системі житлово-комунального господарства міста – відбуваються. І ви це відчуваєте, шановні городяни.

У 2008 році нам не вдалося запровадити конкурентність у сферу послуг зі збирання та вивезення твердих побутових відходів. Під кінець року, рішенням Сумської міської ради, місто залишилося взагалі без будь-яких правил гри на цьому ринку послуг. Утім, – ми не зупинимося. Політику створення конкурентної середи буде продовжено до тих пір, доки сфера цих послуг не буде відповідати всім правилами підприємницької діяльності. Це аксіома.

Так само, як і те, що будівництво в місті повинно вестися у відповідності до Генерального плану забудови. Тому, що це:

 

    • виключає можливість коригування «на замовлення»,
    • виключає вірогідність ущільненої забудови і пов’язаної з нею соціальної напруги;
    • гарантує збереження місцевих історичних зон, культурної спадщини;
    • упорядковує дозвільну систему щодо добудови, перебудови, перепланування, переведення житлових приміщень у нежитлові. Бо саме ці питання викликають найбільшу кількість скарг від мешканців міста;
  • надає можливість розглядати та проектувати перспективні зони забудови.

 

Іншими словами, від роботи міських архітекторів залежить те, в якому місті і в яких житлових умовах будемо жити ми, наші діти і онуки. Легковажність у видачі дозвільних документів призводить до архітектурної анархії.

До речі, Генеральному плану міста вже тридцять років. У 2008 році з метою його розвитку, в тісній співпраці з профільною депутатською комісією та проектними інститутами міста управлінням архітектури розроблено детальний план центральної частини міста Суми.

Загальна площа території – понад 900 га. Вартість проектних робіт склала близько 500 тис. грн., виділених з місцевого бюджету.

Проект детального планування враховує все: функціональність території, червоні лінії, розрахунок та розміщення закладів обслуговування, організацію руху транспорту та пішоходів в центральній частині міста, інженерне обладнання території, обсяги та розміщення житлового будівництва.

Так має виглядати центр нашого міста у майбутньому. Якщо громада схвалить цей документ – він стане базовим для подальшого будівництва в центральній частині міста, сприятиме залученню інвестицій, забезпечить реальне функціонування ринків землі і цивілізоване регулювання конкуренції при одержанні права власності або оренди земельних ділянок.

Окрім цього, управлінням архітектури Сумської міської ради:

 

    • опрацьований проект Місцевих правил забудови міста Суми;
    • розроблений історико-архітектурний опорний план центральної частини міста з проектом зон охорони та визначення меж історичних ареалів;
  • погоджено та затверджено проектно-кошторисну документацію реконструкції шляхопроводу по вул. 20 років Перемоги;

 

На сьогодні

 

    • виділено кошти на розробку проекту детального планування 12-го мікрорайону з урахуванням благоустрою та інженерно-транспортного забезпечення існуючої та перспективної забудови, будівництва дитячих садків та школи;
    • розробляються проекти таких важливих об’єктів, як:
    • Торгово-адміністративний комплекс по вул. Воскресенська-Соборна;
    • Житловий комплекс на розі вулиць Харківській і Паризької Комуни;
    • Забудова Набережної річки Стрілки;
    • Торгово-готельний корпус на пр. М. Лушпи;
  • Група житлових будинків із підземним паркінгом і вбудованими офісними приміщеннями по вул. Заливній.
 
Прийняття в експлуатацію житлових фондів
1345040759 d 42
 

Між тим, у 2008 році в сфері житлового будівництва майже вдвічі зменшені показники 2007 року в частині введення в експлуатацію житлових площ у нових багатоповерхових будинках.

Індивідуальне будівництво залишається однаково стабільним протягом останніх п’яти років.Усього прийнято в експлуатацію 24 тис. кв м житлової площі у нових індивідуальних будинках:

 

    • Кількість громадян, які перебувають на квартирному обліку – 16347;
    • кількість громадян, які користуються правом першочергового та позачергового надання житла, – 5561;
    • кількість наданих квартир – 25;
  • для військовослужбовців придбано 7 квартир;
  • укладено 8 угод щодо молодіжного кредитування.
 
Загальне фінансування будівництва, реконструкції та реставрфції об'єктів комунальної властності (млн.грн.)
1345040692 d 43
 

На будівництво, реконструкцію та реставрацію об’єктів комунальної власності спрямовано на 32 млн.грн. більше ніж п’ять років тому.

Факти 2008:

 

    • завершено роботи з будівництва ІІ пускового комплексу І черги полігону для складування твердих побутових відходів на території земель В. Бобрицької сільської ради Краснопільського району загальним об’ємом 150 тис. м3;
    • у стадії завершення проектні роботи з реконструкції старого корпусу Палацу дітей та юнацтва та розробка проекту добудови нового корпусу, з метою введення в експлуатацію великого залу з влаштуванням в ньому скалодрому.

 

Сумське земляцтво в Києві подарувало місту до святкування його чергової річниці пам’ятник – символічний колодязь під назвою «Сумка». Він встановлений в історичній частині міста біля Воскресеньської церкви і відразу став улюбленим місцем сумчан і гостей. У 2008 році в обласному центрі з’явився ще один пам’ятний знак, присвячений всім містам-побратимам м.Суми. Розташований він на розі вул.Героїв Сталінграду та проспекту Т.Г.Шевченка і символізує гостинність сумської громади, яка завжди рада вітати своїх друзів із сходу та заходу, з півночі та півдня.

Дякую за увагу.