004.jpg

Під головуванням заступника міського голови Альони ДМІТРЄВСКОЙ відбулося планове засідання міської комісії з питань забезпечення погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, реалізації державної політики щодо легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення.

Члени комісії розглянули питання щодо стану і перспектив погашення суб’єктами господарювання міста заборгованості із виплати заробітної плати, дотримання роботодавцями міста законодавства про працю, зокрема в частині оформлення трудових відносин, результатів роботи, проведеної щодо легалізації тіньової зайнятості тощо.

Як поінформувала під час засідання виконуюча обов’язки начальника управління з питань праці Сумської міської ради Ірина МАЛА, станом на 1 жовтня прострочену заборгованість із заробітної плати на загальну суму 217,6 млн грн. мали 18 суб’єктів господарювання міста. При цьому 88,1 млн грн. або 86,4% заборгованості належало семи економічно активним підприємствам (з них 183,5 млн грн. або 84,3% загальної суми по місту завинило своїм працівникам ПАТ «Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання»); 29,4 млн грн. або 13,5% восьми підприємствам – банкрутам, найбільшу питому вагу серед яких (26,4 млн грн. або 12,1%) мало ВАТ «Selmi»; 110,5 тис. грн. або 0,1% – чотирьом підприємствам, які фактично не ведуть діяльність і є економічно неактивними. У порівнянні з 1 вересня цього року сума заборгованості із заробітної плати по місту збільшилася на 5,6 млн грн. або на 2,6%, а кількість підприємств-боржників не змінилася.

Також вона поінформувала, що протягом вересня 2018 року повністю виплатили заборговану заробітну плату на загальну суму 1,5 млн грн.

3 підприємства, а саме: ПАТ «Укрхімпроект» – 1,2 млн грн., ПАТ ВЕК «Сумигазмаш» – 182,5 тис. грн., ПрАТ «Інститут «Сумипроект» – 100,4 тис. грн., частково (на суму 431,3 тис. грн.) зменшило заборгованість із заробітної плати КП «Сумижитло». По дев’яти підприємствах сума заборгованості із заробітної плати протягом поточного року залишається незмінною і становить 2,9 млн грн. або 1,3% загальної суми заборгованості, яка склалася станом на 1 жовтня цього року, з них: 2,8 млн грн. по п’яти підприємствах – банкрутах та 110,5 тис. гривень по чотирьох економічно неактивних підприємствах.

Ірина Мала наголосила, що протягом січня-вересня цього року підприємствами-боржниками усього було виплачено 102,6 млн грн. заборгованої заробітної плати, у тому числі за вересень – 7 млн гривень.

Одночасно комісією заслухали звіти керівників окремих підприємств-боржників про стан і перспективи погашення заборгованості із заробітної плати.

Крім того, з метою забезпечення контролю за дотриманням суб’єктами господарювання міста вимог законодавства про працю, зокрема в частині оформлення трудових відносин для участі у засіданні комісії було запрошено
15 роботодавців міста, звітні дані яких, згідно з інформацією, наданою Сумським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Сумської області, свідчать про можливі порушення законодавства про працю, а саме: про використання 30 і більше відсотків найманої праці на умовах цивільно-правових договорів.

На засіданні комісією заслухали і проаналізували пояснення посадових осіб восьми підприємств, установ та організацій міста, а також фізичних осіб – підприємців. За результатами заслуховувань заступник міського голови Альона Дмітрєвская звертала увагу кожного роботодавця на неприпустимість підміни трудових відносин цивільно-правовими, а також на необхідність забезпечення законності і обґрунтованості підстав для укладання з працівниками договорів цивільно-правового характеру.

Під час заслуховування комісією акцентувалася увага роботодавців на критеріях, згідно з якими визначаються трудові відносини, зокрема: виконання функціональних обов’язків на робочих місцях; робота за графіками змінності, затвердженими керівником; дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, встановлених роботодавцем; відсутність у працівника можливості самостійно визначати режим роботи і відпочинку; відсутність права самовільно покидати робоче місце; проведення виплати заробітної плати у строки, передбачені трудовим законодавством, а не за фактично виконаний обсяг робіт чи надання послуг; виконання вказівок керівництва щодо послідовності виконання робіт тощо. При цьому усім присутнім на засіданні комісії було роз’яснено, що статтею 265 Кодексу законів про працю України передбачено відповідальність роботодавця за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) у вигляді штрафу у сумі 30 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, що у 2018 році складає 111690 гривень.

Наприкінці засідання виконуюча обов’язки начальника управління з питань праці Ірина Мала поінформувала про роботу, проведену управлінням з питань легалізації тіньової зайнятості та заробітної плати. Зокрема повідомила, що починаючи з травня, інспекторами праці управління проведено 114 відвідувань роботодавців відповідно до пункту 33 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю з метою інформування їх та працівників про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю, у тому числі щодо оформлення трудових відносин. В результаті проведеної роботи, згідно з повідомленнями, наданими роботодавцями протягом червня – вересня 2018 року, з 67 особами, які працювали за цивільно-правовими договорами, були укладені трудові договори.

Крім того, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2018 року № 649-р «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» інспекторами праці було проведено широку інформаційно-роз’яснювальну роботу серед суб’єктів господарювання міста про неприпустимість допуску до роботи найманих працівників без оформлення з ними трудових відносин. Заходами було охоплено 73 роботодавці та 138 найманих працівників. Також протягом липня-вересня цього року проведено 15 інспекційних відвідувань, з них з питань оформлення трудових відносин – три. У ході проведених у вказаному періоді інспекційних відвідувань порушень законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин виявлено не було.