Надрукувати
Перегляди: 4486

Жителі багатоповерхових будинків м. Суми останнім часом турбують незручності, обумовлені зупинкою роботи ліфтів обслуговуючими організаціями. Отже - як діяти, якщо у вашому будинку чи під’їзді вимкнули ліфт?

Ще з радянських часів жителі багатоповерхових будинків звикли, що ремонти та обслуговування ліфтів – не їхня справа, цим має займатися ЖЕК і міська влада. Однак з 2018 р. все змінилося – вступив в дію Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Тепер відповідальність за всі приміщення будинку, інженерні мережі та ліфти несуть саме мешканці будинку. Це логічно – адже в багатоквартирних будинках, як правило, 99,9% квартир давно приватизовано. Управитель (ЖЕК, керуюча компанія) тільки обслуговують будинок, збираючи за цю послугу кошти із його мешканців. Тому тепер оплачувати ремонт ліфтів мають також жителі будинку. Це варто розуміти – ні міська влада, ні інші державні організації не зобов’язані це робити.

«Але ж ми платимо за ліфт кожного місяця, чому маємо платити додатково за ремонт?» - запитає хтось із жителів будинку. Річ у тому, що вартість капітального ремонту підйомника чи його заміна не входить в тариф за обслуговування ліфту, який зараз оплачують власники. В складових тарифу - тільки вартість електроенергії, яку використовує ліфт, а також поточне технічне обслуговування і ремонт.

Капітальний ремонт одного ліфту, в залежності від його типу, зараз коштує дуже дорого. Розуміючи непросте фінансове становище більшості мешканців багатоповерхових будинків, Сумська міськрада затвердила відповідну програму співфінансування ремонту ліфтів, яка діє вже декілька років. Згідно з програмою, бюджет громади оплачує 90% вартості ремонту ліфту, а мешканці будинку – 10% вартості. У рішенні міськради передбачені також інші частки співфінансування: «70% на 30%» та «50% на 50%». Однак порядок використання двох останніх ще не прийнятий, тож діє схема за частками співфінансування «90% на 10%». У мешканців будинку є ще одна можливість оплати ремонту ліфту - залучити кошти депутата міськради по виборчому округу. Кожний рік міський бюджет виділяє депутатам кошти на депутатську діяльність. Для цього слід зустрітися із депутатом і написати відповідну заяву. Знайти прізвище свого депутата по округу можна на сайті міськради smr.gov.ua у розділі «Міська рада – Депутати».

Слід розуміти, що іншого шляху немає: мешканці жодного будинку у місті не можуть розраховувати, що міська влада повністю оплатить ремонт ліфту у їх будинку чи під’їзді.

Отже, що робити, якщо управитель (ЖЕК, керуюча компанія) зупинив ліфт у вашому будинку? Передовсім дізнатися через гарячу лінію чи безпосередньо причину такої зупинки. Подальша процедура затверджена міською радою у рішенні №6369-МР від 29 січня 2020 року. Якщо закінчився строк експлуатації ліфту (він становить 25 років), необхідно провести технічне обстеження його стану. Якщо підйомник має задовільний технічний стан, його строк експлуатації буде подовжено. Обстеження проводить спеціалізована фірма, послуги якої треба оплатити. Якщо у будинку немає об’єднання власників (ОСББ) чи будинкового комітету, необхідно створити ініціативну групу для проведення загальних зборів мешканців квартир чи будинку. Ці збори обирають відповідальну особу, яка буде займатися збором коштів. Протокол зборів необхідно направити до міської ради та управителя (ЖЕКу, керуючої компанії). Зараз обстеження стану ліфту коштує до 4 тис. гривень, тож мешканці багатоповерхівки зможуть швидко зібрати необхідну суму. Кошти треба буде внести на спеціальний рахунок, який на прохання мешканців відкриває управитель (ЖЕК, керуюча компанія). Чим швидше це відбудеться, тим швидше пройде обстеження і ліфт увімкнуть знову. Однак є шлях уникнути збору коштів на обстеження: обрана зборами відповідальна особа може направити лист у ЖЕК (керуючу компанію), згідно з яким кошти, зібрані на поточний ремонт ліфту, можна спрямувати на обстеження його технічного стану.

Якщо обслуговуюча організація з’ясувала, що ліфт потребує капітального ремонту чи заміни, мешканцям доведеться збирати на це кошти. Спочатку на других загальних зборах мешканців будинку чи під’їзду треба вирішити, який вид робіт буде проводитися із ліфтом. Існує три варіанти: капітальний ремонт, модернізація чи повна заміна. Від вибору мешканців буде залежати загальна ціна робіт: за діючими тарифами вона складає суму від 450 тис. грн до 1 млн гривень. Відповідно, від цього залежить сума розміром в 10% частки співфінансування, яку повинні зібрати мешканці будинку (під’їзду). Подробиці варіантів вибору ремонту можна дізнатися у департаменті інфраструктури міста. Для збору коштів за зверненням уповноваженої особи також відкривається відповідний рахунок.

Далі необхідно подати пакет документів у Департамент інфраструктури міста, перелік яких можна уточнити там же за тел. (0542) 700-594.

Однак слід розуміти – коштів у бюджеті громади на ремонт ліфтів у 2021 р. у рамках 90% частки фінансування виділено недостатньо. Тому існує відповідна черга, сформована за принципом часу подачі документів. З існуючою чергою можна ознайомитися на сайті міськради у розділі «Городянам – Інформаційні матеріали – Інформаційні матеріали з питань ЖКГ».

Міська влада, з огляду на багаточисельні звернення жителів багатоповерхових будинків, обіцяє виділити додаткові кошти на капітальний ремонт ліфтів під час перегляду бюджету за підсумками першого півріччя 2021 року.