Надрукувати
Перегляди: 204

Сумчани часто скаржаться на ті чи інші проблеми в їхніх будинках, очікуючи, що влада, місцева чи навіть центральна, мають її вирішувати. Насправді ж за стан власного житла передовсім відповідають його власники та управляючі компанії, які, за старою звичкою, все ще часто називають ЖЕКами.

За радянських часів весь житловий фонд належав дійсно державі, пізніше, вже в незалежній Україні, більшість житлових будинків передали на баланс місцевих органів самоврядування. Водночас за ці роки відбулася масова приватизація житла і склалася дещо парадоксальна ситуація – власники приватизованих квартир вважали, що їхня власність закінчується за порогом їх квартири, а ремонт даху, водопроводу, мереж освітлення у будинку – це справа міської влади і їх не стосується.

Однак, зараз все змінилося. Ще у 2015 році був прийнятий закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Він поклав на власників квартир сумісне право власності на всі нежитлові приміщення будинку, його інженерні комунікації й т. п. Тому всі негаразди із дахом, трубами та каналізацією у підвалі – це турбота передовсім всіх власників житла і керуючої компанії яка його обслуговує. Розуміючи непростий фінансовий стан багатьох містян, який не дозволяє їм вишукати кошти на дороговартісні роботи, міська рада допомагає містянам розв'язувати ці питання через програми співфінансування відповідних ремонтних робіт. Зокрема, останні роки кошти міського бюджету виділяються для співфінансування ремонтів житла по семи напрямках. Зокрема це капремонт фундаменту і стін будинку(крім утеплення); перегородок, перекриття, підлоги, сходів, прорізів та фасадів (крім утеплення); даху та покрівлі (крім утеплення); системи централізованого опалення; системи водопостачання і водовідведення; ремонт системи подачі гарячої води; ремонт систем електроосвітлення; ремонт ліфтів.

Всі ці роботи проводяться на умовах співфінансування - більшу частину коштів виділяє міськрада, меншу повинні зібрати всі співвласники будинку. Конкретний розмір частки залежить від віку будинку, в якому запланований ремонт: чим старіший будинок, тим менша фінансова частка жителів. Докладно із частками співфінансування можна ознайомитися у таблиці.

Для того, щоб взяти участь у такому ремонті, необхідно створити ініціативну групу, яка скличе загальні збори всіх власників житла і нежитлових приміщень. На цьому зібранні необхідно ухвалити рішення про участь у співфінансуванні ремонту. Правильно оцінити необхідну суму, яку повинні внести мешканці, можуть допомогти обрахувати спеціалісти керуючої компанії (ЖЕКу), яка обслуговує будинок. Далі необхідно звернутися до департаменту інфраструктури міста за телефоном: (0542)700-594, де можна отримати весь необхідний пакет документів для цього в електронному вигляді.

Необхідно розуміти, що на виконання капремонтів в будинках існує черга, але вона досить швидко посувається. За інформацією департаменту інфраструктури міста, у 2021 році на капітальні ремонти в будинках міста було виділено 3 млн гривень.

Останнім часом зросла кількість скарг сумчан на роботу керуючих компаній (ЖЕКів), які обслуговують житло. Міська влада реагує на ці скарги, однак законні важелі впливу на ці компанії у неї обмежені. Однак закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» дав право власникам житла вільно змінювати компанії, які обслуговують житло. Тож, коли скарги на погану роботу цієї компанії стали системними, а жодної реакції від її керівництва немає, настав час змінити цю компанію. Для цього також необхідно створити ініціативну групу із трьох осіб, яка скликає загальні збори всіх власників житла і нежитлових приміщень. Також про збори необхідно повідомити керівництво керуючої компанії. Перед відмовою від послуг однієї компанії ініціативна група повинна провести консультації з іншими керуючими компаніями, які працюють на ринку обслуговування житла Сум. Їх перелік можна знайти на сайті департаменту за адресою https://dim.smr.gov.ua/.

Після того, як рішення на зборах ухвалено, його з підписами всіх учасників зборів необхідно направити до правового управління Сумської міської ради. Але слід зауважити – ще протягом 2 місяців після прийняття рішення про зміну компанії триватиме «перехідний» період. В цей час житло продовжуватиме обслуговувати попередня компанія, яка повинна передати наступнику всю технічну документацію на будинок. Кошти, що залишилися у компанії, і не були використані, повертаються власникам житла. Однак все ж найкращим варіантом обслуговування житла залишається створення об’єднання співвласників багатоповерхових будинків (ОСББ).

Умови проведення капітального ремонту (% витрат з бюджету/ % витрат ОСББ/співвласників)

На фото - будинок по вул. Лінійна, 13, у якому у 2021 році фінансувався капітальний ремонт покрівлі.