В місті Суми на сьогоднішній день дуже актуальним залишається питання запобігання насильству в сім’ї та агресивним діям осіб з ознаками психічного розладу, тому пропонуємо мешканцям міста в разі виявлення таких ситуацій діяти у відповідності до наступних законодавчих актів.
Відповідно до статті 41 Закону України «Про Національну поліцію» щодо осіб, які мають ознаки вираженого психічного розладу і створюють реальну небезпеку оточуючим або собі, може здійснюватися поліцейське піклування, наслідком якого є передання цих осіб відповідному закладу. При цьому, стаття 38 вказаного Закону передбачає, що у невідкладних випадках, пов’язаних із припиненням злочину, що загрожує життю осіб, які знаходяться у житлі або у іншому володінні, поліція може проникнути до житла чи іншого володіння особи без вмотивованого рішення суду.
Крім того, згідно зі статтею 11 Закону України «Про психіатричну допомогу» у випадках, коли одержані відомості дають достатні підстави для обґрунтованого припущення про наявність у особи тяжкого психічного розладу, внаслідок чого вона вчиняє чи виявляє реальні наміри вчинити дії, що являють собою безпосередню небезпеку для неї чи оточуючих, може бути проведено психіатричний огляд особи без її усвідомленої згоди. Рішення про проведення такого огляду приймається лікарем-психіатром за заявою родичів особи, яка підлягає психіатричному огляду, лікаря, який має будь-яку медичну спеціальність, інших осіб, якщо ця заява містить відомості, що дають достатні підстави для огляду. У невідкладних випадках заява про психіатричний огляд особи може бути усною і рішення про його проведення приймається лікарем-психіатром самостійно, а огляд проводиться ним негайно.
Звертаємо увагу, що в статті 17 Закону України «Про житлово – комунальні послуги» від 24.06.2004 №1875-IV визначено порядок доступу до житла та іншого володіння для ліквідації аварії та неполадок, які унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам. Так, якщо споживач відмовляється допустити в займані ним приміщення представників організації – надавача житлово – комунальних послуг і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія, неполадки, які унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам, відбулися саме в цих приміщеннях – доступ у приміщення відбувається без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ). Обов’язки по забезпеченню доступу у приміщення під час несанкціонованого доступу шляхом порушення конструктивної цілісності вхідних дверей або вікон у приміщенні та термінового їх відновлення після проведення ремонтно-відновлюваних робіт покладаються на аварійно-ремонтні бригади. Під час несанкціонованого доступу повинні бути присутні представники: надавачів послуг та балансоутримувачів будинку, Національної поліції, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень.