002.jpg

ЕТС ProZorro.Продажі створена за ініціативи Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Transparency International Україна, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національного Банку України та українських електронних майданчиків. Побудована за цінностями та принципами сім'ї ProZorro. 

Проект ProZorro.Продажі розпочав роботу зі співпраці із Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) - реалізації майна неплатоспроможних банків 24 червня 2016 року. 31 жовтня 2016 року було заведено перші лоти, а за півроку 1 червня 2017 року зароблено перший мільярд. З 1 січня 2017 року ФГВФО прийняв рішення про обов’язкове використання системи для продажу всіх активів неплатоспроможних банків, які знаходяться в управлінні фонду.

31 березня 2017 року було розпочато роботу другого вектора проекту - реалізації майна державних та комунальних підприємств по всій Україні.

Система отримала міжнародне визнання. У 2017 році в Індії, в рамках конкурсу CitiT4IChallenge, проект став одним із кращих антикорупційних стартапів світу. А у 2018 році отримала антикорупційну нагороду від C5 Accelerate та USA Institute of Peace в рамках конкурсу «The Shield in the Cloud Innovation Challenge».

У квітні 2018 року Міністерство економічного розвитку і торгівлі України зареєструвало державне підприємство «Прозорро Продажі».

З 1 лютого 2020 року почали діяти новації Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Нагадаємо, що для ефективного управління майном державної та комунальної власності відтепер процес оренди буде проходити в системі електронних аукціонів «Прозорро.Продажі». Процедура передачі майна в оренду стане прозорою та конкурентною, аукціони будуть проходити онлайн, усі учасники ринку отримають рівні можливості. 

Закон запроваджує наступні нововведення:  

  • Усі потенційні об’єкти оренди, як державного, так і комунального майна будуть публікуватися у відкритих переліках, доступних для всіх. Це замінить формальні публікації.

  • Відтепер будь-хто може ініціювати процес оренди державного або комунального майна, направивши відповідний запит. Сфера перестане бути закритою або доступною лише для обмеженого кола осіб.

  • Замість формальних «конкурсів», що імітували конкуренцію, запроваджуються електронні аукціони. Процес проведення аукціону відбуватиметься відкрито та прозоро, в режимі реального часу.

  • Аукціони будуть проходити в електронній торговій  системі аналогічно до тих, за якими відбувається мала приватизація по всій країні. Аукціони з малої приватизації вже принесли місцевому та державному бюджетам 2 млрд грн за останні півтора роки.

  • Договори оренди державного та комунального майна будуть публікуватися в електронній торговій системі. Ця умова поширюється і на всі діючі договори, що були підписані до цього. Вони мають бути опубліковані в системі протягом 24 місяців. Усі учасники ринку повинні мати чітке розуміння, скільки якого майна та по якій ціні здається в оренду.

  • Продовження строку дії договорів оренди також здійснюватиметься шляхом проведення електронних аукціонів з дотриманням переважного права для добросовісного орендаря, за винятком випадків, передбачених статтею 18 Закону. Детальніше вся процедура таких аукціонів описана в проєкті Порядку передачі в оренду майна.

  • Законом заборонено передавати державне та комунальне майно в безоплатне користування або позичку.

  • Стартова орендна плата на аукціонах буде розраховуватись в більшості випадків не від оцінки майна, а від його балансової вартості. Це дозволить пришвидшити процес передачі майна в оренду, за аналогією з законом про приватизацію, який був прийнятий у 2018 році.

  • Орендар, який отримав майно за результатами чесного та прозорого електронного аукціону, матиме значно менше обмежень на використання такого майна на власний розсуд. Законом знімається більшість вимог до цільового використання майна. Окремі випадки будуть передбачені Порядком передачі майна в оренду.