Надрукувати
Перегляди: 1786

У правовому управлінні прокоментували ситуацію щодо надходження сумчанам від ПАТ «Сумигаз» квитанцій на оплату за спожитий природний газ у квартирах, облаштованих плитою газовою за наявності централізованого гарячого водопостачання.

У таких платіжках норми споживання природного газу зазначені у розрахунку 9,8 куб.м. у місяць на одну особу, що не відповідає законодавству.

Начальник правового управління Олег ЧАЙЧЕНКО звертає увагу, що 30 травня минулого року Окружний адміністративний суд міста Києва по справі № 826/2507/18 за позовом ПАТ «Хмельницькгаз» до Кабінету Міністрів України постановив рішення, яким визнано протиправною та нечинною постанову КМУ від 23.03.2016 № 203 «Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників» та визнав протиправним та нечинним пункт 1 переліку постанов КМУ, що втратили чинність, затвердженого постановою КМУ від 23.03.2016 № 204.

Крім того, 9 серпня 2018 року постановою Київського апеляційного адміністративного суду по справі № 826/2507/18 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2018 залишено без змін та набуло законної сили.

На думку ПАТ «Сумигаз», з 9 серпня норма споживання для вищезазначених споживачів складає 9,8 куб.м. у місяць на одну особу з огляду на відновлення дії урядової постанови від 08.06.1996 № 619 «Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників» в редакції 2002 року, коли норма споживання була встановлена в об’ємі 9,8 м.куб.

Проте, така позиція ПАТ «Сумигаз» не ґрунтується на законодавстві України. Правове управління наводить аргументи щодо цього.

1. Безпосередньо у судовому рішенні відсутнє посилання на відновлення дії постанови КМУ від 08.06.1996 № 619 «Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників» в цілому та у редакції 2002 року. Кабінетом Міністрів України до цього часу не прийнято рішення про відновлення дії постанови КМ України від 08.06.1996р. № 619 в редакції 2002 року. Більш того, на офіційному сайті Верховної Ради України урядова постанова від 08.06.1996 № 619 станом на 21.01.2019 вказана як така, що втратила чинність.

2. На даний час в Україні питання щодо законодавчого врегулювання правових відносин, пов’язаних з визначенням системи, видів, ієрархії нормативно-правових актів, наслідків їх скасування видавником або судом тощо не врегульовано, хоча з жовтня 1994 року неодноразово відбувалися спроби прийняти закон про нормативно-правові акти. Наразі законом або підзаконними актами не визначено, які мають відбуватися наслідки у зв’язку із скасуванням нормативно-правового акту або визнання його протиправним. Відновлення дії нормативного акту, який втратив чинність на підставі іншого нормативного акту, визнаного судом протиправним, законодавством України не передбачається.

Таким чином, відсутні підстави для відновлення дії постанови КМ України від 08.06.1996 № 619 у зв’язку із скасуванням судом постанови КМ України від 23.03.2016 № 203.

3. Бюджетом України на 2019 рік передбачено проведення субсидування громадян виходячи з норми споживання 3,3 куб.м. у місяць на одну людину і сплата громадянами за спожитий газ із розрахунку норми споживання 9,8 куб.м., по-перше, буде субсидуватися лише в частині 3,3 куб.м., по-друге, протирічить змісту державної політики у сфері соціальних гарантій та стандартів, оскільки позбавляє громадян не тільки отримувати від держави соціальну допомогу, але й змушуватиме сплачувати споживачів утричі більшу суму за газ.

4. У будь-якому випадку, ситуація з визначенням норми споживання газу за вказаною категорією громадян повинна бути вирішена на користь громадян, які стали заручниками неякісного нормативного акту та безвідповідального ставлення до них зі сторони ПАТ «Сумигаз».

Збитки, які можуть бути завдані громадянам або ПАТ «Сумигаз», повинна відшкодувати держава, оскільки саме на державу покладено конституційний обов’язок забезпечення соціального захисту громадян України.