006.jpg

Рекомендації щодо дій населення з виявлення ознак можливої підготовки до проведення терористичних актів

З метою виявлення ознак можливої підготовки до проведення терористичних актів у багатоквартирних житлових будинках (на об'єкті) і поблизу них необхідно:

  • бути обачним і уважним до того, що відбувається навколо: на вулиці, в транспорті, в громадських місцях, на території, у будинку та його під'їздах, у дворах, на об'єкті та поблизу нього;
  • постійно проявляти пильність і бути активним у запобіганні надзвичайних ситуацій. Недостатня пильність - найбільша мрія терористів;
  • пам'ятати, що правильні, виважені та рішучі дії з виявлення фактів підготовки до проведення терористичних актів у багатоквартирних житлових будинках (на об'єкті) і поблизу них, а також своєчасне повідомлення про них відповідним органам збереже власне життя, життя рідних, близьких і інших людей.

Ознаками можливої підготовки до проведення терористичних актів у багатоквартирних житлових будинках (на об'єкті) і поблизу них можуть бути:

  • поява незнайомих осіб, які цікавляться інформацією про будинок (об'єкт) та можливістю потрапити до нього поза його охороною;
  • вивчення незнайомими особами місцевості, території та розміщення будинку (об'єкту), складання його плану, схеми, ведення фото і відеозйомки;
  • наявність у незнайомих осіб великих сум грошей та предметів, схожих на замасковану зброю та вибухові пристрої;
  • звернення незнайомих осіб до мешканців з проханням надати, за підозріло великі гроші, на нетривалий термін житло, стоянку для транспортних засобів, місце для зберігання вантажу, перегнати транспортний засіб, передати посилку, познайомити з будь-якою людиною тощо;
  • наміри незнайомих осіб під різними приводами познайомитися з людьми, які працюють в охороні будинку, стоянки, на режимних об'єктах, вивчення ними порядку охорони та допуску на режимні об'єкти.

Зовнішні ознаки та дії, що можуть вказувати на належність осіб до терористичної чи диверсійно-розвідувальної групи:

  • слабка орієнтація у населеному пункті чи іншій місцевості; використання підроблених документів або документів з ознаками підробки;
  • невпевненість під час підрахунку готівки в українській валюті, наявність значної кількості коштів у готівці;
  • використання карток банківських установ, не представлених у регіоні;
  • пошук або придбання військового або спеціального одягу та нашивок, знаків та емблем українських силових відомств;
  • прагнення придбати або винаймати житло у конкретному місці без претензій щодо його вартості (аналогічно у разі придбання автомобіля);
  • нав’язливість у встановленні контактів з особами та надмірна щедрість під час відвідування розважальних закладів (кафе, ресторани, клуби тощо);
  • намагання вивідати (наприклад шляхом заведення розмови на асоціативні теми) інформацію про плани розгортання та застосування військової (спеціальної) техніки та особового складу Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України чи інших силових відомств, їх передислокацію (маршрути висунення, кінцеві пункти, стан боєздатності та ступінь боєготовності, укомплектованість живою силою, боєприпасами, озброєнням, ПММ, провіантом тощо);
  • проведення збору закритої інформації щодо особливо важливих державних об’єктів, підприємств, установ та організацій залізничного, автомобільного та авіаційного транспорту, зв’язку, електроенергетики, магістральних трубопроводів, терміналів, арсеналів, гідротехнічних споруд, правоохоронних структур, військових формувань області тощо (далі - ОВО), а також приватних і компрометуючих відомостей про державних та громадських діячів, керівників та інших посадовців зазначених об’єктів;
  • спроби з’ясування особливостей, недоліків та проблем охоронних та режимних заходів на ОВО, їх уразливих ділянок шляхом встановлення та поглиблення контактів з персоналом ОВО, або шляхом працевлаштування, чи наполегливих спроб переведення працівника на роботу саме на ці ділянки (наприклад, на склад зберігання рідкого хлору на підприємстві водопостачання);
  • намагання отримати зразки документів, перепусток на ОВО та їх підроблення;
  • дестабілізація обстановки шляхом проведення резонансних злочинів (вибухи, вбивства, напади, пограбування) під виглядом загальнокримінальних;
  • поширення панічних чуток у безпосередньому спілкуванні з оточуючими, шляхом виготовлення та розповсюдження газет, листівок, брошур тощо, або через ЗМІ та соціальні мережі Інтернет, пошук та фінансування з цією метою спільників та підбурювачів;
  • перебування в лісових масивах та лісосмугах, біля водоймищ (річок, ставків) під виглядом рибалок, мисливців, туристів, з метою легендування свого місцезнаходження в районах розташування вразливих в терористичному відношенні об'єктів (магістральних газогонів, хімічних підприємств, ГЕС, гребель тощо);
  • використання лісових масивів, чагарників та ярів для скритного переміщення територією України, а також гротів, землянок, покинутих або незавершених будівель, підвалів та горищ жилих осель для прихованого проживання;
  • звернення до медичних закладів регіону з ушкодженнями, отриманими внаслідок застосування вогнепальної чи холодної зброї, пожеж чи вибухів, осколочно-фугасних поранень, закупівля в аптечній мережі сильнодіючих медичних препаратів поза встановленим порядком їх придбання.

Рекомендації щодо попередження та запобігання можливості проведення терористичних актів на об'єктах (підприємствах, установах, організаціях тощо) або поблизу них:

  • посилити пропускний режим при вході та в'їзді на територію об'єкту, встановити системи сигналізації, аудіо- та відео спостереження і запису;
  • встановити надійну огорожу території об'єкту;
  • здійснювати щоденні обходи території об'єкту та огляди місць можливого розміщення підозрілих предметів (вибухових пристроїв) на предмет їх своєчасного виявлення;
  • вивчити місця можливого закладання вибухових пристроїв, складування вибухонебезпечних речовин;
  • проводити періодичну комісійну перевірку складських приміщень;
  • забезпечувати більш ретельний підбір, перевірку та розстановку кадрів;
  • організовувати та проводити спільно з правоохоронними органами інструктажі та практичні заняття щодо дій при виявленні підозрілих предметів (вибухових пристроїв);
  • при укладенні договорів на здачу складських (підсобних) приміщень в оренду в обов'язковому порядку включати до них пункти, які дають право адміністрації об'єкту здійснювати при необхідності перевірку орендованих приміщень щодо їх цільового використання;
  • звертати увагу на появу незнайомих бездоглядних транспортних засобів, незнайомих контейнерів, інших підозрілих предметів на стоянці біля об'єкта та підозрілих осіб, які прагнуть обстежити об'єкт і прилеглу територію, розпитують про розміщення приміщень або прагнуть переправити мішки, ящики тощо на територію об'єкта;
  • своєчасно уточняти телефони аварійних служб, чергових служб СБУ, МВСУ, ДСНС та місцевого підрозділу з питань цивільного захисту;
  • у разі виявлення незнайомих бездоглядних транспортних засобів, підозрілих осіб або підозрілого предмета негайно телефонувати в чергові служби МВС, СБУ, ДСНС та місцевого підрозділу з питань цивільного захисту;
  • до прибуття оперативно-слідчої групи забезпечити охорону незнайомих бездоглядних транспортних засобів, місця знаходження підозрілого предмета та спостереження за підозрілими особами, при необхідності евакуювати співробітників у безпечне місце, відключити енергоносії та привести в готовність до застосування всі наявні засоби пожежогасіння.

У випадку виявлення незнайомих бездоглядних транспортних засобів, незнайомих контейнерів, інших підозрілих предметів і підозрілих осіб, негайно телефонувати в чергові служби МВС, СБУ, ДСНС та місцевого підрозділу з питань цивільного захисту.