005.jpg

Питання захисту прав споживачів регулюються наступною нормативною базою

Закони України:

- Про звернення громадян;

- Про інформацію;

- Про захист прав споживачів;

- Про доступ до публічної інформації

З метою задоволення будь-яких власних побутових потреб кожен з нас майже щодня дня вступає у відносини з різного роду підприємствами, установами, організаціями. Це може стосуватися придбання продуктових і побутових товарів в магазинах роздрібної торгівлі, послуг побутового обслуговування та задоволення будь-яких інших потреб. При цьому багато хто може пригадати негативні випадки, обумовлені наявністю недоліків у придбаних товарах, неможливістю їх використання протягом гарантійного терміну, незадовільною якістю виконаних робіт тощо. У більшості подібних випадків, зважаючи на обмаль часу або низьку вартість товару чи послуги, а також необізнаність громадян щодо можливих шляхів врегулювання таких питань, вони просто не вживають ніяких заходів для захисту свої прав у відповідній ситуації.

Останнім часом почастішали випадки звернень громадян з питань щодо захисту прав споживачів. І майже всі вони не мають документу, який засвідчує факт купівлі товару. Не маючи таких документів в своєму розпорядженні, громадяни свідомо позбавляють себе права на державний захист.
Законом України «Про захист прав споживачів» визначено, що всі вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа.
Здійснюючи, покупці забувають про основне - взяти у продавця чек чи інший документ, який підтверджує факт купівлі. Коли потім споживач звертається в магазин про те, що він придбав неякісний товар, продавець відхрещується від того, що він його продавав.
Щоб не дати себе ошукати нечесним торговельникам під час купівлі товарів народного споживання, вимагайте від продавців, щоб вам видали товарний, касовий чи інший документ, який засвідчує факт купівлі.
Товарний чек на ринку чи в магазині може бути виписаний на спеціальних бланках, а якщо немає такого, то на чистому аркуші паперу, де повинно бути вказано прізвище, ім'я та по батькові підприємця, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців про проведення державної реєстрації, найменування товару, кількість, ціна придбаного товару, дата продажу та підпис продавця.
Якщо продавець відмовляється видати чек, то краще утриматися від покупки та придбати той же товар у іншого продавця, повідомивши про даний факт у відповідні контролюючі органи.
З метою уникнення непорозумінь, при захисті своїх прав, купуючи товар чи замовляючи послуги, у тому числі на ринку, вимагайте чек!
Він слугуватиме підставою для повернення коштів, обміну товару, проведення гарантійного ремонту, а можливо і для захисту своїх прав у судовому порядку.
Якщо ви купили якісний товар, а через деякий час зрозуміли, що він вам не потрібний, не турбуйтеся. В більшості випадків товар можна повернути до магазину, дотримуючись наступних вимог.
Згідно зі ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі.
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав, зазначених у цій статті, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Якщо на момент обміну аналогічного товару нема у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари із перерахунком вартості, або отримати назад гроші у вартості поверненого товару, чи здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару у продаж.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Роблячи покупки, майте на увазі, не будь-який товар можна повернути продавцеві. Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.94 №172 та включає в себе: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни; Непродовольчі товари: фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір корсетні товари парфюмерно-косметичні вироби пір'яно-пухові вироби дитячі іграшки м'які дитячі іграшки гумові надувні зубні щітки мундштуки апарати для гоління помазки для гоління розчіски, гребінці та щітки масажні сурдини (для духових музичних інструментів) скрипічні підборіддя рукавички тканини тюлегардинні і мереживні полотна килимові вироби метражні білизна натільна білизна постільна панчішно-шкарпеткові вироби товари в аерозольній упаковці друковані видання лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником) аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом вироби з натурального та штучного волосся (перуки) товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо) інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо) ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Реальні факти сьогодення свідчать про те, що продавці взуття дуже часто неправдиво інформують споживачів про те з чого зроблений верх взуття: з натуральної шкіри та текстилю або із синтетичних та штучних шкір. Це – питання принципове. Від складу матеріалу верха взуття залежить гарантійний термін. Несумлінні продавці йдуть на різні хитрощі, а буває й прямо вводять в оману споживача з метою уникнення відповідальності по гарантійним зобов’язанням. Запропонована для ознайомлення інформація надасть змогу споживачу бути максимально обізнаним з цього питання.
Споживач відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару. Відповідно до пункту 1 ст.7 Закону України «Про захист прав споживачів» виробник забезпечує належне використання продукції протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами та нормативними документами.
До відома споживачів: Згідно з розділом І ст.1 Закону України «Про захист прав споживачів»: Гарантійний строк – це строк, протягом якого виробник (продавець) бере на себе зобов’язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв’язку з введенням її в обіг. Строк служби - календарний строк використання продукції за призначенням, протягом якого виробник гарантує її безпеку та несе відповідальність за істотні недоліки, що виникли з його вини. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків виробник (продавець) задовольняє вимоги споживача згідно з розділом ІІ ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів». У разі закінчення гарантійного строку звернення щодо недоліків продавцем не розглядаються.
Відповідно до Постанови КМУ від 19.03.94 № 172 гарантійний термін носіння (експлуатації) взуття обчислюється з дня продажу через роздрібну мережу чи з початку сезону: Зимовий сезон з 15 листопада по 15 березня; Літній сезон з 15 травня по 15 вересня; Весняно-осінній сезон з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада. Згідно з главою 3 «Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами», затверджених наказом Міністерства економіки України від 19 квітня 2007 р. №104 за ознаками сезонності взуття поділяється на: зимове - утеплене всіх видів; весняно-осіннє - чоботи, напівчоботи, черевики, напівчеревики не утеплені, туфлі закриті на товстій підошві з пористої гуми або поліуретанів; літнє - туфлі літні відкриті, сандалети, сандалі та інше.

Не обов’язково! Особливо, якщо там у вас залишаються цінні речі, документи тощо. Адже ці комірки, що замикаються на ключ, нічим не відрізняються від інших меблів у торгівельному центрі. Супермаркет не надає вам послуг зберігання (як у камері схову на вокзалі), ви не укладаєте договір найму (як із банківським сейфом), а тому відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Тому заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима чи невеликою сумочкою охоронці не мають права.

Не треба. Якщо чашка просто вислизнула у вас із рук – не поспішайте за неї платити. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Ви – не власник, поки не заплатите за чашку. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. Наприклад, у суді. Якщо супермаркет не полінується туди звернутися. Самостійно стягувати такі виплати він не має права. Може тільки зафіксувати факт пошкодження його майна.
Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України "Про захист прав споживачів" продавець зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати, а також забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Розбита чашка – неналежна якість.

Можна. Охорона магазину не має повноважень проводити огляд чи обшук. Це можуть робити тільки правоохоронні органи, і тільки у випадку, якщо є підозра, що людина вчинила адміністративне порушення. Тому, якщо охоронець вимагає показати йому вміст вашої сумки, а ви вважаєте, що підстав для цього немає — вимагайте покликати поліцію.
Втім, можна погодитись показати свою сумку, так само як і чек. Це швидше залагодить конфлікт. І пам’ятайте, що у великих торгових мережах (а часто – і в малих) є засоби відеоспостереження. Тому не варто хитрити і чинити протизаконні дії у супермаркеті.