Шановні сумчани!
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сьогодні я всьоме звітую перед вами – територіальною громадою міста Суми – про свою роботу на посаді міського голови. Звітую публічно, на відкритому зібранні, з вільним входом і виходом.
Жоден із вас не може дорікнути мені в тому, що під час кожного звіту я не був відвертий з вами у питанні аналізу стану міста або прогнозах щодо його розвитку, його спроможності.
Про що, власне, йдеться. Для мене, як для міського голови, 2012 рік був одночасно дуже складним, але продуктивним, вирішальним та базовим.
Складним, тому що державна фінансова машина перемолотила бюджет міста 2012 року на свій розсуд, і заплановані роботи практично на 50% не були реалізовані.
Так сталося, що вперше за усі роки моєї роботи на посаді міського голови я маю розпочати свій звіт із вибачення перед партнерами Сумської міської ради, підрядними організаціями, перед усіма, з ким ми не змогли розрахуватися у звітному році. Борг Сумської міської ради перед підрядними організаціями на початок 2013 року складав понад 40,0 млн. грн.
Хто винен, і чому так сталося?
При затвердженні Державного бюджету України на 2012 рік Міністерством фінансів України планувалося, що доходи громадян, а відповідно і податки з цих доходів, протягом року виростуть майже на 17%, проте реальний приріст склав близько 13%. Це в кращому випадку. Навіть найбільшим платникам податків до міського бюджету, таким як ПАТ Сумське НВО ім. Фрунзе та ПАТ «Сумихімпром», вдалося збільшити податок на доходи фізичних осіб, а відповідно і заробітну плату працівникам, лише на 6% та 10% відповідно. Не багато – не мало, але це мінус 11,0 млн. грн. у міському бюджеті, а загальний мінус – 15 млн. грн.
Я вже не говорю про переведення на деяких підприємствах працівників на неповний робочий день із метою економії коштів, порушення справ про банкрутство на підприємствах, що донедавна мали статус бюджетоутворюючих (ВАТ «Сумський м’ясокомбінат», ПАТ «Центроліт», ПАТ «Сумихімпром»). Навіть сумські філії комерційних банків зменшили виплати до бюджету майже на 60%. Мушу констатувати ріст заборгованості по заробітній платі на економічно активних підприємствах майже в 3 рази. Станом на 1 січня 2013 року вона складала понад 2,3 млн. грн.
Ця тенденція не нова, проте у 2012 році вона досягла загрозливих розмірів. Це говорить про те, що Міністерство фінансів України та реальний сектор економіки – український бізнес – мають різні прогнозні показники. Звідси – велика діра в державному бюджеті, а місцеві бюджети мали та, на жаль, мають закривати цю діру коштами власних доходів.
Але у 2012 році всі зобов’язання щодо заробітних плат та комунальних платежів бюджетної сфери були виконані. Проте роботи з благоустрою міста, будівництв та реконструкції об’єктів, в основному, залишилися неоплаченими. Більш того, до частини робіт навіть не приступили, хоча гроші у бюджеті міста на це були.
Тому, коли сьогодні я буду звітувати про виконання конкретних інфраструктурних проектів, я хочу бути чесним перед підрядними організаціями, ще раз перепросити за борг і подякувати за кредит довіри.
До міського бюджету за 2012 рік надійшло понад 1,0 млрд. грн. Майже на 180,0 млн. грн. більше, ніж у 2011 році. Проте, ми недоотримали до 15,0 млн. грн. податку з доходів фізичних осіб. У загальному бюджеті частково це було компенсовано надходженнями від сплати за землю. Професійна робота управління земельних ресурсів дозволила залучити до бюджету сплати за землю на 14,0 млн. грн. більше, ніж у минулому році, а саме 107,0 млн. грн.
Додам, що в 2012 році, вперше, Сумській міській раді вдалося розірвати у судовому порядку договори оренди з ТОВ «Колумб» та ТОВ «Наслєдіє» за неналежне виконання умов договорів оренди, а простіше – за багаторічну несплату за землю.
Надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом з теплозабезпечення та іншим майном, що перебуває в комунальній власності, з початку року склали понад 10,0 млн. грн., що є майже на 1,0 млн. грн. більше затвердженого на рік плану.
Прошу звернути увагу! До бюджету розвитку міста надійшло близько 51,0 млн. грн.
Шановні сумчани, я кожного разу акцентую вашу увагу саме на цих надходженнях. Це виключно кошти на розвиток територіальної громади, що розподіляються депутатським корпусом за пріоритетами. Ми продали майна на 3,6 млн. грн., землі на 1,0 млн. грн. та отримали від підприємців в якості єдиного податку 43,0 млн. грн., до того ж отримали інші незначні надходження до бюджету розвитку. Безумовно, такі показники є дещо більшими за 2011 рік, проте їх результативність для громади міста були зменшена через ситуацію з Держказначейством.
Порівняйте бюджет розвитку у 50 млн. грн. та кредиторські зобов’язання у 40 млн. грн.
Розраховуватися з боргами ми будемо майже до травня місяця. У кращому випадку. І доки не розрахуємося – розпочинати нові роботи ми не маємо права.
Прикро, що внаслідок фінансового дисбалансу найбільше постраждалою виявилася галузь житлово-комунального господарства.
Ми планували залучити у благоустрій міста, утримання доріг, озеленення, освітлення, капітальний ремонт житлових будинків понад 135,0 млн. грн., а залучили – трохи більше половини.
Щодо капітального ремонту житлового фонду. Скажу відверто, нам вдалося виконати лише 21% від запланованого. У першу чергу ремонтувалися ліфти та системи диспетчеризації. Відремонтовано 29 ліфтів, дрібний ремонт проведено на 64 підйомниках, 7 ліфтів капітально відремонтовано за рахунок обласного бюджету. На вирішення ліфтової проблеми у міському бюджеті було закладено 8,0 млн. грн. Кредиторська заборгованість по підсумку року склала 8,0 млн. грн. Тобто ми нашим підрядникам нічого не перерахували. Нуль цілих, нуль десятих. Між тим, нам у 2012 році необхідно було відремонтувати 119 підйомників. Але не склалося.
За таких умов бюджетного фінансування особливого значення набуває ефективне використання платежів мешканців житлових будинків. На теперішній час це єдине джерело підтримки житлового фонду у безпечному стані. Нагадаю, що вперше наприкінці 2006 року, виконавчим комітетом Сумської міської ради було прийняте рішення щодо введення до тарифу на утримання будинків та прибудинкових територій такої складової як «поточний ремонт». Уперше приватні житлові організації отримали пряме фінансування мешканців та поточні ремонти житлових будинків. Як вони використали ці ресурси? Більшістю – на адміністративні витрати. Поступово мешканці почали бойкотувати ці підприємства – тривіально не платити по рахункам. Пішла ланцюгова реакція в ліфтових організаціях. Приватні житлові організації не розраховувалися з ліфтовими. Почали відключатися за неплатежі ліфти. У 2010 році відсоток платежів ледь дотягував до 60%. Що далі?
Ми вимушені були створити комунальне підприємство «Сумижитло». Сьогодні мені дорікають, що підприємство працює з підрядними організаціями. Правильно! «Сумижитло» акумулює платежі мешканців, замовляє роботи у підрядних організацій, перевіряє їх виконання разом з будинковими комітетами і лише потім розраховується за виконані роботи. До речі, лише протягом останнього року кількість будинкових комітетів зросла майже втричі. Проте, 41 будинковий комітет – це крапля в морі, при такому стані галузі.
Повертаюся до платежів. Таким чином, платежі мешканців йдуть не на утримання фірм та офісів, а на розрахунки за конкретно виконані роботи. «Сумижитло» це банк платежів. Роботи не виконані – кошти залишаються в банку. До цього банку сьогодні є довіра. Сумчани голосують власними грошима. Відсоток платежів постійно тримається на рівні 90-95%.
Лише за півтора роки підприємство замовило та прийняло по актам виконаних робіт:
• ремонт інженерних мереж – 26,0 тис. п. м.;
• ремонт покрівлі – 113,0 тис. кв. м.;
• ремонт під’їздів – 235;
• ремонт стиків панелей – 27,0 тис. п. м.
Порівняйте об’єми робіт у житловому секторі, виконанні в місті за півтора року з об’ємами робіт попередників за 5 років із січня 2007 по липень 2011 року:
• ремонт інженерних мереж – 69,0 тис. м/п;
• ремонт покрівлі – 140,0 тис кв. м;
• ремонт під’їздів – 1398;
• ремонт стиків панелей – 34,0 тис. м/п.
Коефіцієнт корисної дії комунального підприємства «Сумижитло» загалом як мінімум вдвічі вищий. У частині ремонту покрівель об’єми взагалі не можна порівнювати. Підприємством за півтора року зроблено стільки, скільки приватними житловими організаціями за 5 років так званої діяльності.
Проте, першим етапом діяльності КП «Сумижитло» була організація нормальних, цивілізованих умов прийому громадян та їх звернень. Я маю на увазі сервісні центри та гарячу лінію. Чи задавалися ви коли-небудь питанням, доки ми будемо звертатися до обідраних приймалень житлових організацій, простоювати в чергах до непривітних паспортистів та бухгалтерів? Чи зроблять для вас щось пристойне ті люди, які не можуть ефективно організувати своє робоче місце, мати нормальний професійний вигляд, розмовляти нормативною мовою? «Сумижитло» надало приклад нормальних професійних взаємин як з виконавцями послуг, так і з замовниками – мешканцями будинків.
Сьогодні програма створення сервісних центрів на завершальному етапі. Наступний етап – реалізація програми «Житловий фонд» з метою підготовки його до поступової передачі фактичним володарям – власникам квартир і, відповідно, – власникам будинків.
Детальну інформацію щодо роботи галузі житлово-комунального господарства ви отримали в фойє Палацу культури. Я впевнений, що сьогодні традиційно чисельними будуть скарги щодо роботи цієї галузі. Я надам відповідь на будь-яке запитання.
Продовжую.
У сфері власне благоустрою міста (озеленення, прибирання тощо) виконано 85% робіт від запланованих, а кредиторська заборгованість склала майже 4,0 млн. грн. Так, на проведення робіт, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням автомобільних доріг вдалося залучити лише 49% річних призначень. Кредиторська заборгованість за роботи з будівництва та ремонту автомобільних доріг складає понад 4,0 млн. грн. Окрім цього, кредиторська заборгованість за виконані капітальні роботи складає понад 6,0 млн. грн. Загалом КП «Шляхрембуд» у 2012 році недофінансовано на суму майже 11,0 млн. грн. Тому на запитання: «Пане мер, де гарні дороги?» я відповідаю: «У Держказначействі, товариство».
Чому ж я вважаю цей рік продуктивним?
Знову ж таки, ми не маємо боргів по заробітній платі та за комунальні послуги в бюджетній сфері. Ми розрахувалися за всіма видатками соціального спрямування, програмами, субсидіями, соціальними виплатами, іншими державними гарантіями. Це коштувало міському бюджету понад 800,0 млн. грн. Нам вдалося за рахунок коштів бюджету розвитку на 42% збільшити капітальні видатки установ та закладів соціально-культурної сфери, особливо це стосується питання проведення капітальних ремонтів приміщень.
У лікарні № 1 відремонтовано та відкрито два нових відділення – хірургічне та неврологічне, розпочав роботу водолікувальний комплекс.
Проведено капітальні ремонти приміщень школи № 30, побудовано 10 спортивних та дитячих майданчиків, у тому числі, спортивні майданчики у школах №№ 21, 22, 25.
Більше того! Інфраструктура міста виглядає по-новому завдяки оновленим театру юного глядача, академічному театру ім. М.С. Щепкіна! Вперше, у річний термін у такому об’ємі в інфраструктуру обласного центру були влиті кошти обласного бюджету! Уперше за багато років!
Суми отримали сучасний спортивний комплекс «Барса» – на основі спільних зусиль міської та обласної рад. Наша частка склала близько 7,0 млн. грн. Вдалося ввести в дію першу чергу тенісних кортів у міському парку культури ім. Кожедуба для функціонування створеної «Тенісної Академії». У місті з’явилася алея Олімпійської слави на вул. Прокоф’єва біля спортивного манежу Банківської Академії. За що окрема подяка Почесному громадянину міста Суми Анатолію Олександровичу Єпіфанову. Його особистий внесок в цю справу був також значний.
У вік інформації соромно цим пишатися, проте вперше за багато років за рахунок міського бюджету 20 навчальних закладів міста отримали комп’ютерні комплекси – класи.
Я впевнений, що присутні в залі отримали інформацію від управлінь і відділів Сумської міської ради щодо розвитку соціальних і гуманітарних сфер міста протягом 2012 року, їх проблемних питань, пов’язаних, перш за все, з обмеженим фінансуванням. Після закінчення звіту, я буду радий відповісти на запитання або надати пояснення щодо цих напрямків. Проте, хочу подякувати керівникам освіти, культури, соціального захисту, молоді та спорту, опіки та піклування за відповідальне ставлення до роботи. Перепрошую вас за те, що сьогодні не зупиняюся на яскравих подіях 2012 року: фестивалях, конкурсах, проектах. Повірте, дуже складний період.
Знаю, що сумчани цінують вашу роботу, а я завжди покладаюся на вашу професійність. Дякую.
Отже, об’єкти.
Урешті решт запрацював, як має працювати, головний фонтан міста «Садко». Нарешті місто отримало принципово новий, сучасний, у європейському стилі фонтан на Покровській площі – фонтан «Рідне місто». Маю сподівання що у поточному році запустимо фонтан міст-побратимів, що біля колишнього готелю «Суми» і назвемо його фонтан «Європейський». Можливо, дещо пафосно, зате концептуально правильно рухаємося разом із державою до євроінтеграції.
Ми розпочали роботи з будівництва дороги та ліній вуличного освітлення в 12-у мікрорайоні. Позитивною є тенденція щодо будівництва доріг по вулиці Лінійна, вулиці Мира, тролейбусної лінії по вулиці Ковпака. Зроблені перші кроки в напрямку реконструкції доріг мікрорайонів. Я маю на увазі реконструкцію дороги та освітлення на двох ділянках від проспекту Михайла Лушпи до вулиці Заливна.
На вулицях Сергія Лазо, Шишкарівській та інших, а також в районі коледжу СНАУ з’явилося освітлення.
Ми продовжуємо практику «спочатку мережі – потім асфальт». Реконструкція самоплинного колектора по вулиці Баумана передувала ремонту частини дорожнього покриття цієї вулиці.
Як і декларували – продовжуємо ремонт проїздів та тротуарів до шкіл та дитячих садочків. Протягом звітного року нормалізований проїзд та прохід до дитячих садочків «Калинка», «Радість», «Космічний», школи № 24, нарешті проїзд до шкіл №№ 17, 18.
Відповідально констатую, що покращилася ситуація на дорогах міста. Усі особливо небезпечні ділянки оснащені сучасними світлодіодними світлофорами. Лише у звітному році було встановлено 16 таких світлофорних об’єктів!
Уперше в таких об’ємах ремонтувалися міські тротуари: на вулицях Троїцька, Іллінська (вздовж Іллінської церкви та скверу «СКД»), на проспекті Шевченка, біля пам’ятника Івану Герасимовичу Харитоненку, у Покровському сквері. Загалом укладено понад 4,0 тис. кв. м. тротуарної плитки. У 2013 році ця робота має продовжуватися.
Також уперше в сквері Харитоненка та Покровській площі облаштовано близько 3,0 тис. кв. м. рулонних газонів. Це нова практика в нашому місті, як і практика квіткового скверу, що відтепер буде радувати сумчан на вул. Героїв Сталінграду, біля фонтану «Садко».
Капітального ремонту також зазнав сквер ім. Федька.
Я знаю, як важко зараз керівникам комунальних підприємств і окремих структурних підрозділів. Знаю, що ви зараз в боргах, як в шовках. Тримайтеся! За нами наше рідне місто Суми!
У чому 2012 рік був вирішальним?
Практично неможливо змагатися віртуальними коштам з «живими» грошима. Я маю на увазі віртуальні кошти комунального підприємства «Електроавтотранс» за перевезення пільгових пасажирів і реальні гроші приватного перевізника.
На жаль, протягом 2012 року ми знову відкотилися назад і в випуску тролейбусів на лінію, і в питанні доходів від перевезення платних пасажирів у тролейбусах, і в питанні отриманої компенсації від держави за пільговий проїзд у тролейбусах.
Єдине, що радує – потужне збільшення доходів від перевезення пасажирів у комунальних автобусах. Вони збільшилися практично у чотири з половиною рази до 4,5 млн. грн. Це говорить про те, що нова транспортна схема, за умови монетизації пільг, дає можливість комунальному транспорту бути повноправним учасником ринку пасажирських перевезень.
Отже, моє завдання – зберегти комунальне підприємство «Електроавтотранс» до моменту доленосного для всього комунального транспорту України рішення – переходу на адресне відшкодування пільговикам вартості проїзду. А в транспорті мають платити всі однаково. Наш сусід Росія десять років тому прийняла таке рішення і врятувала комунальний транспорт. Я сподіваюся, що нашим народним депутатам вистачить сміливості. Іншого виходу немає. Ось чому цей рік для мене особисто в цьому напрямку є вирішальним.
І нарешті, чому базовий?
Відповідь однозначна – ми вийшли на нульову точку в питанні фундаментального та прикладного значення головного документа міста – Генерального плану.
Незважаючи на розмови та плітки різного характеру щодо документу, який носить назву «Внесення змін до генерального плану м. Суми», у грудні 2012 року рішенням сесії Сумської міської ради він набув офіційного статусу. Я особисто несу відповідальність за цей документ. І я відповідально заявляю, що не дозволю будь-кому будувати політичну кар’єру на кістках міста. А місто без реального генерального плану, що віз без коліс!
Скільки всього було накручено в генеральному плані 2002 року. Скільки можливостей для дерибану землі він надав так званим депутатським земельним лобі минулих скликань! Лише протягом однієї каденції так звана депутатська більшість змінювала території багатоповерхової забудови на території під індивідуальну житлову забудову, а потім навпаки. Одночасно містобудівні ради розглядали проекти, що суперечили один одному. Жах!
Чому? Тому, що генеральний план міста надавав можливість вільної трактовки. Сьогодні в цьому питанні поставлено крапку. Все розплановано та зафіксовано. Усі суперечливі питання включені до процедури обговорення Плану зонування території міста Суми.
Відтепер ми маємо проекти :
• Плану зонування території міста Суми.
• Плану земельно-господарського устрою міста Суми.
• Плану червоних ліній магістральних вулиць.
Першими в Україні ми виконали ці роботи, виконали відповідно до вимог чинного законодавства. Ми не заблокували роботу будівельної галузі міста у поточному році, як це сталося у більшості міст України.
Проте, користуючись нагодою, я ще раз наголошую і на тому, що більше не допущу дерибану землі під індивідуальне житлове будівництво. Торгувати земельними ділянками ані депутати ані будь-хто більше не буде!
Сьогодні дехто мені дорікає на відсутність Стратегічного плану розвитку міста. Скажіть мені, будь ласка, чи можна скласти Стратегічний план розвитку, коли ти не маєш генерального плану, коли місто не має своїх меж? Ти не знаєш, які існують потужності для розвитку, що ти можеш запропонувати інвесторам, де ти можеш будувати багатоповерхівки для молодих родин. Ми навіть не могли затвердити рекреаційні зони без Плану зонування. Відтепер – можемо!
Більше того! Протягом двох років ми маємо скласти план Стратегічного розвитку міста. У прикладному аспекті це дозволить нам визначити пріоритетні для фінансування питання, розпланувати перспективу міста, починаючи від кількості місць у пологових будинках, дитячих садочках, до точної цифри квадратних метрів житлової площі і до будівництва кладовищ. Перепрошую, але це життя. Ми маємо знати перспективу міських підприємств – платників до бюджету. Молодь має знати, які професії будуть потрібні у найближчі 10-15 років. Чи варто вчитися на педагога або банкіра, якщо в місті закриваються філії багатьох банків, а пенсійний вік для жінок уже не 55, а 60 років. А вчительська робота – більш жіноча. Усе це є аналітика стратегічного планування.
Отже, затвердження змін до генерального плану надало нам можливість приступити до такої аналітики.
Ось чому я вважаю 2012 рік базовим для розвитку міста Суми!
Саме в 2012 році ми прийняли рішення щодо реконструкції будівлі, що має статус історичної пам’ятки місцевого значення, під будинок ветеранів. Саме в 2012 році стало очевидним, що підземний перехід біля міського парку маємо ремонтувати за рахунок бюджету. Саме у 2012 році прийнято рішення про підготовку першого поверху адміністративної будівлі по вул. Горького, 21 для Центру надання адміністративних послуг. Я маю певні сподівання, що протягом поточного року ми звільнимо приміщення на вулиці Петропавлівській в четвертій школі. До речі, кожен восьмий городянин звітного року звертався до центру. Безумовно, що дозвільний центр для міста має важливе значення.
Я вніс на ваш розгляд свої думки та переконання щодо позитивів та проблем нашого міста. Ще раз дякую структурним підрозділам Сумської міської ради, які підтримали мій звіт, аби деталізувати як фінансову складову 2012 року, так і основні заходи та події звітного періоду. Я дякую засобам масової інформації, які оперативно доносили до сумчан як позитивні, так і негативні моменти моєї роботи, роботи депутатського корпусу. Я дякую власне депутатському корпусу за здебільшого консолідовану роботу.
Дякую всім сумчанам за спільну роботу.