Надрукувати
Перегляди: 11773

Шановні сумчани!

Сьогодні я звітую перед Вами в цьому залі в четвертий раз. Звітую, аби у такий спосіб, відповідно до повноважень міського голови, взяти відповідальність за раціональне використання коштів міського бюджету, розглянути доцільність прийняття органом місцевого самоврядування тих або інших нормативних актів, вислухати ваші зауваження та пропозиції, аби потім втілити в життя слушні та корисні.

Минулого разу мій звіт мав більш аналітичне навантаження. Динаміка наповнення міського бюджету, розвитку комунального господарства, мережі бюджетних установ протягом п’яти років, безумовно, була надзвичайно позитивною.

Власне було б логічно, посилаючись на діаграми та таблиці, подані до звіту за 2008 рік, побудувати таким же чином мій звіт за 2009 рік. Утім, кожен із присутніх в цьому залі на прикладі власного гаманця розуміє, що купівельна спроможність гривні на початку 2008, 2009 та 2010 років – речі не порівняльні.

Отже, з позиції песимістичного оптиміста, яким я себе почуваю протягом кризового періоду, маю прозвітувати перед вами з точки зору того, як оптимально був використаний матеріальний і фінансовий ресурс громади з урахуванням усіх об’єктивних обставин 2009 року.

Декілька слів, власне, про ці обставини.

 

І. Огляд соціально-економічного стану міста

Перше та найголовніше. Певний запас міцності всіх суб’єктів господарювання нашого міста, професійний менеджмент підприємств та організацій, наполегливість малого та середнього бізнесу дозволили значною мірою зберегти робочі місця, наповнити міський бюджет, забезпечити функціонування бюджетної сфери.

Я дякую Богу та батькам-будівельникам м. Суми за те, що сьогодні на нашій території впроваджують свою діяльність підприємства досить широкого спектра галузевого представництва. Саме це, під час кризи, стало головним запобіжником значних негативних суспільних процесів.

Я дякую власникам, керівникам, колективам підприємств машинобудування, металургії, хімічної, легкої та харчової промисловості, будівельної сфери, підприємствам і установам іншої спеціалізації незалежно від форм власності та державної приналежності за вчасно виплачені сумчанам заробітну плату та сплачені до міського бюджету податки.

Спільними зусиллями ми утримали соціально-економічну ситуацію в Сумах у межах відносної стабільності.

Стосовно підприємств машинобудівної галузі можна навіть сказати, що подолані труднощі стали запорукою успішної реалізації можливостей. Це також можна віднести й на адресу керівництва сумського фарфорового заводу. Проведена реконструкція виробничих потужностей та оптимізація технологічних процесів дозволила цьому підприємству з невтішної ситуації на початку 2009 року вже наприкінці року вийти на стабільну роботу.

Безумовно, кожне з міських підприємств у різній мірі відчуло вплив світових кризових процесів. За даними Головного управління статистики, майже половина з них у 2009 році спрацювала збитково.

Удвічі, у порівнянні з 2008 роком (на 46,4%), зменшилися обсяги будівельної галузі.

Транспортна галузь міста скоротила обсяги вантажних перевезень у середньому на 25%, пасажирських – на 8%. Уже дві третини пасажирів міських тролейбусів – пасажири пільгової категорії.

Індекс інфляції за 2009 рік склав 112,3%. Рекордсменами інфляційних процесів стали ціни на молоко, масло, цукор, котрі зросли відповідно на 20%-90%. Протягом останніх двох років гривня знецінилася майже на 50% .

Натомість, середньомісячна заробітна плата найманих працівників у 2009 році залишилася практично на рівні 2008 року. На кінець грудня по місту вона становила 1841 грн.

Наслідки фінансової кризи негативно вплинули на стан ринку праці міста. Кількість працівників підприємств, установ та організацій протягом року зменшилася на 10 тис. осіб і склала у листопаді 2009 року 102,8 тисяч. Робочі місця протягом 2009 року втратили майже 2 тис. осіб працездатного віку.

На деяких підприємствах відбулися структурні зміни, що призвели до реструктуризації, ліквідації чи скорочення виробництва. Як наслідок – збільшення обсягу заборгованості із заробітної плати до 33 млн. грн.

Наведені статистичні дані зафіксували реакцію бізнесу та економіки міста на світові фінансові процеси та, як наслідок, погіршення рівня життя сумчан.

Особливо негативно відреагувала на ці процеси наша молодь, котра лише розпочинає свій життєвий шлях. Біля 900 сумчан вирішили шукати кращої долі в інших місцях. Майже на 300 малюків менше, ніж у 2008 році, народилося у нас в 2009. Отже сьогодні нас, сумчан, – 275 тисяч 300.

Протягом року я ініціював прийняття депутатським корпусом Сумської міської ради низки рішень, спрямованих на покращення соціально-економічної ситуації в місті. Рада затвердила нові зменшені розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за оренду земельних ділянок на території міста, аби поліпшити умови розвитку підприємницької діяльності.

На даний час прийнято 3 рішення Сумської міської ради щодо зменшення розміру відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для 16 орендарів. Зменшення відсотку знижує розмір надходження орендної плати до міського бюджету на 200 тис. грн.

Сумська міська рада, враховуючи скрутне фінансове становище підприємств, надала пільгу зі сплати земельного податку в 2009 році в частині, яка зараховується до міського бюджету ВАТ "Сумихімпром", ВАТ "Центролит". До речі, у поточному році обом підприємствам також надано аналогічну пільгу.

Також міською радою прийнято рішення від 24.06.2009 № 2736-МР "Про встановлення корегуючого понижуючого коефіцієнту при розрахунку орендної плати за оренду комунального майна територіальної громади міста Суми" задля допомоги малому та середньому бізнесу. Надані інші пільги 17 орендарям комунального майна.

 

ІІ. Міський бюджет 2009 року. Основні джерела його наповнення

Наприкінці 2008 року ми об’єктивно спрогнозували ситуацію кризового 2009, доходну та видаткову частини міського бюджету, врахували всі можливі ризики. Із жовтня 2008 року запровадили режим жорсткої економії фінансових ресурсів. Заощадили 24 млн. грн. – кошти, котрі в січні-березні 2009 року забезпечили виплату зарплати працівникам бюджетних установ, та 15 млн. грн. – кошти спеціального фонду для розвитку міста.

Бюджет Сум 2009 року виконаний на 100,6%. До міського бюджету надійшло 592 млн. грн. Це на 60 млн. грн. менше, ніж у 2008 році. Але ж коментарі мабуть тут зайві. Тенденція наповнення міського бюджету 2009 року повністю відображає бюджетні тенденції сумських родин.

Дозвольте оприлюднити першу десятку найвагоміших платників податків до міського бюджету:

1. СМНВО ім. М.В. Фрунзе – понад 80 млн. грн.

2. Система бюджетних установ і закладів міста – понад 17,0 млн. грн. сплатили до міського бюджету вчителі, лікарі, бібліотекарі, працівники органів місцевого самоврядування в якості податку зі своїх заробітних плат.

3. "Технологія Кложерс", - понад 8 млн. грн. - нове підприємство, що запрацювало в місті з 2009 року за рахунок іноземних інвестицій, підтримало нас не тільки в частині сплати за оренду земельної ділянки та податку з доходів фізичних осіб, а й залишило в обласному центрі податок з дивідендів у розмірі майже 6 млн. грн. в 2009 році та 3 млн. грн. на початку 2010 року. У скрутному для міського бюджету серпні 2009 року підприємство, одне з небагатьох в нашому місті, викупило земельну ділянку під виробничими площами за 3 млн. грн.

Продовжую. Підприємства, що сплатили до міського бюджету понад 7 млн. грн.: "Сумихімпром", "Насосенергомаш", Сумський державний університет. Не далеко від них - "Сумитеплоенерго", "Сумиобленерго", Українська академія банківської справи НБУ, "Завод обважених бурильних і ведучих труб". Їх внесок у міський гаманець – від 7 до 4 млн. грн.

Я хочу також щиро подякувати менеджменту інших підприємств та організацій міста за те, що, всупереч негативним тенденціям, вони утримали свій бізнес і зберегли робочі місця.

Податок з доходів фізичних осіб склав майже 290 млн. грн.

З 2008 року надзвичайно вагомим джерелом наповнення міського бюджету стала плата за землю. 48 млн. грн. надійшло до міського бюджету від користувачів земельних ділянок.

Ми проінвентаризували всі земельні ділянки комунальної власності. Створили реєстр орендарів. Уклали договори, враховуючи зміни грошової оцінки землі.

Відтак, за 2009 рік до міського бюджету надійшло від орендної плати за землю 37 млн. грн. Не втримаюсь і порівняю. Це на 6 млн. грн. більше від запланованого та на 13 млн. грн. більше, ніж у 2008 році

Разом з цим, через несприятливі бізнес-умови обсяг податкового боргу по сплаті за землю протягом 2009 року збільшився з 1,5 млн. грн. до 8 млн. грн. Аби допомоги окремим суб’єктам господарювання міста зберегти робочі місця, Сумська міська рада у 2009 році надала пільгу зі сплати земельного податку:

ВАТ "Сумихімпром" - 4,2 млн. грн.;

ВАТ "Центролит" - 0,12 млн. грн.

Були затверджені зменшені розміри відсотків від грошової оцінки землі.

Таким чином, сплата земельного податку склала 11 млн. грн., що на 4 млн. грн. менше, ніж у 2008 році.

Аналогічні антикризові рішення ради в частині сплати за оренду комунального майна зменшили надходження до міського бюджету на 1,5 млн. грн. Тож маємо 13 млн. грн. доходів за цією статтею.

Свідченням суттєвого впливу фінансової кризи на сектор малого та середнього бізнесу стало скорочення надходжень єдиного податку в 2009 році (на 1,4 млн. грн.).

Серед інших надходжень до міського бюджету слід зупинитися на зборі за паркування автотранспорту. Роботу комунального підприємства "Сумипарксервіс", дійсно, не можна назвати повноцінною. У другій половині року ми здійснили ряд заходів, у тому числі – адміністративних, з метою зрушення роботи підприємства на користь громаді. Сьогодні його діяльність знаходиться під постійним контролем. Спостерігаються позитивні тенденції в частині надходжень до бюджету. У 2009 році ми отримали 76,4 тис. грн. та вперше вийшли на заплановані на початку року показники. Проте, я вважаю, що ці показники мають бути на порядок вищими.

До Спеціального фонду міського бюджету – фонду, з якого фінансується розвиток міста, міські програми, святкування тощо надійшло 88 млн. грн.

Шляхом постійного моніторингу стану надходжень податків і зборів нам вдалося виконати бездефіцитний, збалансований між доходами та видатками міський бюджет. Більш того, ми перерахували до державного бюджету 24,1 млн. грн. так званого "вилучення".

Сумчани, єдині в області, протягом останніх років є "державними донорами". Між тим, ми так само, як і ради практично всіх міст України, відчули себе у пастці між зменшенням бюджетних доходів і зростанням потреб у витратах. У такій ситуації нам допомогли заощаджені фінансові резерви, мобілізовані наприкінці 2008 року. Отже, видатковий фінансовий ресурс міської громади в 2009 році складав біля 607 млн. грн.

 

ІІІ. Видатки міського бюджету. Соціальна складова

Безперечно, цифри досить вражаючі. Особливо в порівнянні з видатками 2003, 2004 років. Утім, повинен проінформувати, що понад 2/3 міського бюджету 2009 року мають соціальне навантаження. Держава делегувала органу місцевого самоврядування – Сумській міській раді – забезпечити функціонування закладів освіти, охорони здоров’я, культури, розвиток фізичної культури та спорту, соціальний захист незахищених верств населення. Це коштувало міській громаді у звітному році понад 500 млн. грн.

Маю зауважити, що протягом року спостерігалося суттєве збільшення потреб у соціальних послугах через економічну кризу. Ця тенденція стає більш очевидною, якщо навести цифри фінансування державою та міським бюджетом соціальних послуг і соціальної допомоги, зокрема таких як соціальні виплати, житлові субсидії, підтримка безробітних і бездомних. У 2009 році ця сума складала 160,6 млн. грн. Для загальної уяви додам, що в 2004 році ця сума складала 26 млн. грн. Детальна інформація щодо фінансового забезпечення соціальних гарантій подана в друкованому вигляді.

Виконання делегованих державою повноважень щодо утримання бюджетної сфери, органів управління та інших установ коштувало міському бюджету 340 млн. грн. З них:

В умовах, коли фінансове забезпечення закладів освіти державою не перевищувало 80%, я з впевненістю наголошую, що всі працівники бюджетної сфери вчасно отримували заробітну плату. Загалом це 244 млн. грн.

Нам вдалося зберегти штати бюджетних установ. Особливо це було важко зробити в системі міської освіти. Зменшення чисельності учнів загальноосвітніх шкіл призвело до скорочення норм навантаження на вчителів. Відтак, нам прийшлося реорганізувати школу №16 та приєднати її до школи №21. Приміщення навчального закладу сьогодні законсервоване для майбутньої реконструкції під сучасний заклад галузі освіти.

На жаль, цього року нам не вдалося профінансувати виплату винагород вчителям згідно з 57-ю статтею. Контрольні показники фонду заробітної плати не дозволили нам передбачити ці видатки, а подальше підвищення заробітної плати вчителям остаточно поставило на цьому крапку. Як розвиватиметься ситуація у поточному році – з’ясується після прийняття Державного бюджету на 2010 рік.

Якщо не можна кинути камінь, то чому б не кинути тінь. Отже, для тих, хто наполегливо опікується якісним дозвіллям дітей, хочу ще раз наголосити, що в Сумах діє міська програма позашкільної освіти, за якою працюють 400 гуртків у загальноосвітніх школах, 4 позашкільні навчальні заклади: Сумський Палац дітей та юнацтва, Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, Сумський міський Центр науково-технічної творчості молоді, міський Центр військово-патріотичного виховання. У цих закладах працює 438 гуртків, які охоплюють майже 8 тис. вихованців. Це більше третини дітей міста.

Тож продовжую.

Усі бюджетні установи та заклади міста не мали проблем із забезпеченням комунальними послугами. А це - ще 50 млн. грн.

Періодичні труднощі виникали в організації харчування дітей у навчальних закладах міста. По-перше, вони були зумовлені значними інфляційними процесами в першому кварталі 2009 року та недосконалістю тендерного законодавства, що дозволяє постачальнику продуктів харчування через певний проміжок часу підвищувати ціни. По-друге, обов’язковою закупівлею продуктів у "місцевого виробника". Від такого підходу – навчальні заклади залишилися без цукру. Найближчі виробники – Харків і Полтава. Зважаючи на всю абсурдність ситуації, словосполучення "місцевий виробник" було замінено Урядом на "вітчизняний виробник", але ціна цукру на той час стала непідйомною.

Відтепер ми йдемо іншим шляхом. Завершуємо децентралізацію бухгалтерії управління освіти та науки і надаємо кожному освітньому закладу можливість на конкурсній основі, під контролем батьківських комітетів, самостійно визначати постачальників продуктів харчування. Протягом першого півріччя поточного року відпрацьовуємо нову систему організації харчування та сподіваємося отримати позитивний баланс якості та ціни.

Витрати на продукти харчування з міського бюджету в 2009 році склали 12,6 млн. грн. Батьки сплатили за харчування дітей у закладах освіти ще 8,5 млн. грн. Отже загальна сума склала 21 млн. грн.

Протягом 2009 року постійно виникали проблеми із забезпеченням міських лікарень обладнанням, медикаментами та пільговими рецептами. Ми змогли частково виправити ситуацію та додатково спрямувати близько 2 млн. грн. на:

1. Закупівлю туберкуліну для проведення діагностики туберкульозу у дітей;

2. Придбання витратного матеріалу для проведення гемодіалізу;

3. Відшкодування витрат за медикаменти за пільговими рецептами;

4. Придбання 2-х апаратів штучної вентиляції легень.

Загалом більше 11 млн. грн. було спрямовано на закупівлю медикаментів і покращення матеріально-технічної бази медичних закладів міста.

Я чудово розумію, що за умови збільшення вартості фармацевтичної продукції майже на 30% нам буде складно у подальшому утримати ситуацію навіть на рівні 2009 року.

Але за будь-яких обставин ми забезпечимо витратними матеріалами як Центр гемодіалізу п’ятої лікарні, так і Центр тромболізісу першої. Тим більш, що таких центрів в Україні, що знаходяться на міському утриманні, - одиниці.

Виключно слова подяки я маю висказати на адресу міського Центру дозвілля молоді, який працює під гаслом "Суми для молоді – молодь для Сум!". Незважаючи на обмеженість фінансування, колектив комунальної установи є дійсно центром, навколо якого гуртуються молодіжні громадські формування, студентське самоврядування, підлітки, члени волонтерського руху обласного центру.

Місто Суми – одне з небагатьох обласних центрів в Україні, яке не тільки зберегло, але й розширило мережу дитячих спортивних шкіл, що фінансуються з міського бюджету. Сьогодні їх у нас п’ять. На їх утримання було спрямовано майже 3 млн. грн. Ми фінансово підтримали спортивні школи, підпорядковані громадським організаціям, бо там займаються наші маленькі сумчани. Територіальна громада є власником двох спортивних клубів: футбольного клубу "Суми" та "Муніципального спортивного клубу з хокею на траві "Сумчанка". До речі, всі спортсмени цього клубу – є гравцями Національної збірної України з індорхокею, чемпіонами Європи 2010 року.

У подарунок сумчанам до Дня міста на вул. Соборній ми відкрили Муніципальну художню галерею. Тільки три обласних центра мають власні муніципальні галереї. Ми - серед них. Лише за чотири місяця роботи там було розвернуто до десяти експозицій, більшість з яких сумчани побачили вперше.

Остаточно поставлена крапка у відновленні історичної справедливості. Іменем Героя України, лейтенанта Олексія Береста названа вулиця міста, відкрито меморіальну дошку на честь нашого земляка, який встановив Прапор Перемоги над Рейхстагом у 1945 році.

На жаль, світова криза не дозволила нам змінити статус нашого знаменного Всеукраїнського фестивалю духової музики на "Міжнародний". Утім, Х Всеукраїнський фестиваль духової музики "Сурми України" відбувся. Відбувся за участю 10 оркестрів: з Києва, Львова, Одеси, Вінниці, Чернігова, Сум і Тбілісі.

Вперше у нас пройшов Міжнародний симпозіум скульпторів "Чарівна квітка – місто Суми". Міський парк відпочинку ім. І. Кожедуба прикрасили дерев’яні скульптури митців із Німеччини, Росії, Білорусії, України. Сподіваюся, що цей захід стане для Сум традиційним, і з допомогою його учасників прикраситься наше місто.

Міські бібліотеки за ініціативою благодійного фонду "За чисте місто" провели чудовий конкурс серед родин сумчан "Стань обличчям свого міста", мета якого – об’єднання городян навколо спільної ідеї – творити добрі справи на користь громади, рідного міста. Переможці були удостоєні почесної винагороди: біг-борди з їх фотографіями та побажаннями сумчанам прикрасили вулиці обласного центру.

За рахунок коштів спеціального фонду міського бюджету ми завершили роботи з реконструкції четвертого та третього поверхів пологового будинку по вул. Троїцькій. Сьогодні проводиться ремонт другого поверху найстарішого пологового будинку нашого міста.

Також завершені роботи з реконструкції акробатичного залу по пр. Курський у ДЮСШ № 2. На черзі - його оснащення.

Нарешті учні 29-ї школи отримали повноцінний спортивний зал, а в дитячому парку "Казка" побудоване ігрове поле зі штучним покриттям. Там триває реконструкція приміщень для спортивного клубу "Сумчанка", якому в 2009 році виповнилося 30 років.

Ми відновили водогінно-каналізаційне господарство дитячої лікарні Святої Зінаїди. Відремонтували покрівлі дитячої лікарні та Сумської міської клінічної лікарні № 1. Облаштували пандусами шість міських бібліотек і профінансували ремонт бібліотеки-філії № 17, яка спеціалізується на роботі з читачами похилого віку та інвалідами. Відновили фасад будівлі бібліотеки Басівського мікрорайону. Провели реконструкцію спортивних майданчиків із влаштуванням штучного покриття в школах № 6 і № 8.

На вимогу часу у закладах та установах бюджетної сфери значна увага була сконцентрована на заходах з енергозбереження. Інформація щодо їх виконання подана в друкованому вигляді.

 

ІV. Видатки міського бюджету. Розвиток міста

Власне на те, чого найбільше чекають від влади мешканці міста, а саме забезпечення життєдіяльності городян і розвитку території в частині її прибирання, освітлення, озеленення, ремонту доріг, тротуарів, житлових та адміністративних будинків, прикрашання до свят – у міському бюджеті 2009 року залишилося лише 95 млн. грн.

Перш, ніж розпочати останню частину свого звіту, дозвольте навести цитату з інформації профільного управління: "Благоустрій – це візитна картка кожного міста. Перше враження про місто складається саме з того, який в ньому благоустрій, як виглядають дороги, тротуари, зупинки, фасади будинків, зелені насадження, як освітлюється, який санітарний стан і багато іншого". Дійсно, теза геніальна. Але вона, на мою думку, не містить первинного. А первинне – це те, чого, зазвичай, не бачить пересічний сумчанин, це те, що під землею. Інженерні мережі. Потім ліфти. Інакше кожна багатоповерхівка становиться пасткою для людей із обмеженими можливостями, людей похилого віку, сімей з маленькими дітьми. Потім – дороги, що відповідають вимогам часу. Потім вже можна ремонтувати тротуари, якщо їх більше не розривати, формувати газони і таке інше. Як далеко від цього до власне благоустрою в загальному розуміння цього слова!

Тільки у КП "Міськводоканал" знаходиться в експлуатації більш, ніж 5 тис. км водопровідних мереж. Період їх будівництва - з 1905 по 2008 роки. Зношеність мереж доходить до 75%.

Дві суттєві аварії на каналізаційних колекторах, що залишили місто без води на дві доби у травні та більш, ніж на добу у лютому, довели, що відсутність зручностей повністю паралізує інфраструктуру міста, тобто вже не до краси. Відтак, роботи з будівництва каналізаційного напірного колектора від КНС-2 до камери біля КНС-1А (від Центрального ринку до центру "Романтика"), каналізаційного напірного колектору від КНС-1А до пр. М. Лушпи та електрозабезпечення КНС – 1А, що були розпочаті в 2008 році, та прокладання дюкерного переходу через річку Псел в районі вул. Троїцької для експлуатації каналізаційної мережі були першочерговими та невідкладними.

Окрім закінчення в 2010 році робіт на цих об’єктах задля забезпечення стабільної роботи каналізаційної системи міста необхідно додатково реконструювати 2 напірних і 3 самотічних колектори. На сьогодні вартість робіт оцінюється в 27 млн. грн.

Між тим, наш "Міськводоканал" потрохи розпочинає фінансово оживати. У звітному році міський бюджет отримав від підприємства 1,2 млн. грн. податку на прибуток. Тож перспективи ми все ж таки маємо. Утім, маю зауважити, що вже сьогодні тариф на послуги з водопостачання та водовідведення не покриває собівартості цих послуг.

Щодо теплових мереж. Протягом останніх 5 років цілісний майновий комплекс "Сумська ТЕЦ" експлуатує орендар ТОВ "Сумитеплоенерго". Експлуатує та вкладає фінансовий ресурс.

Спільними зусиллями засновника ТОВ "Сумитеплоенерго" фірми "ТехНова" та Сумської міської ради на Сумській ТЕЦ введена в експлуатацію третя турбіна. Когенерацію станції збільшено до 40 Мвт. Вартість інвестиційного проекту склала 16 млн. грн.

Також за сприянням ТОВ "ТехНова" відкрився перший міський розрахунковий центр, що сьогодні укладає відповідні договори з банківськими установами міста та постачальниками житлово-комунальних послуг аби спростити для мешканців міста процес сплати за ці послуги.

Загальна вартість робіт з підготовки до опалювального сезону 2009-2010 рр., що виконало ТОВ "Сумитеплоенерго" за власні кошти, становила понад 17 млн. грн. Вартість капітального ремонту виключно теплових мереж протягом звітного року склала понад 6 млн. грн. Замінено аварійні дільниці теплових мереж Покровської та Театральної площі, вул. Кірова, пр. Шевченка. Відновлена ділянка магістральної теплової мережі, що пролягає через Харківський міст.

Такі дії тепловиків дозволили нам провести капітальний ремонт дорожнього полотна по вул. Кірова та реконструкцію Покровської площі.

Дійсно важливими подіями задля нормалізації транспортного потоку в центральній частині міста стали роботи з реконструкції відтепер Покровської площі та мережі доріг біля неї з монтажем металевих опор, заміною контактного дроту та підтримуючих елементів контактної мережі. На сьогоднішній день виконано монтаж 11 залізобетонних опор. Проведена заміна понад 1-го км підтримуючих тросових систем.

Скажу відверто, розпочати ці роботи ми вагалися довго, бо усвідомлювали всю відповідальність. Центральна, історична частина, візитна картка міста, сконцентрованість підземних комунікацій, обмеженість площі, інші складності. Тобто страху було багато. До цієї реконструкції лише за останні дванадцять років підходили тричі. І тричі не наважилися. Навіть розпочати. Моє завдання було наступним: зручно, красиво, безпечно. Відтак, вам оцінювати його виконання, шановні сумчани.

Між тим, головним для міста будівельним майданчиком 2009 року, безперечно, був шляхопровід по вул. 20 років Перемоги. Це стратегічний об’єкт із точки зору введення в дію в 2011 році нової транспортної схеми та розвантаження центральної частини міста від транзитного транспорту.

На будівельні та дорожні роботи на першій черзі об’єкту та відселення мешканців приватних будинків було витрачено майже 20 млн. грн. Користуючись можливістю, я ще раз хочу подякувати колективам дорожників КП "Шляхрембуд", ПМК-45, "Будтранс-7" та колективу мостобудівників "СумиМостбуд" за професійність і швидкість виконаної роботи.

Головне завдання 2010 року – завершити будівництво. Завдяки шляхопроводу, відповідно до нової транспортної схеми центральною частиною міста з 2011 року переважно будуть рухатися лише екологічно чисті тролейбуси.

Можна ще раз згадати реконструкцію дорожнього покриття вул. Кірова (ділянка від вул. Огарьова до вулиці Академічної) в частині відновлення тротуарного покриття. Під час ремонту вул. Героїв Сталінграда в районі мосту через р. Псел також були відновлені тротуари.

Ми поновили дорогу по вулицям Ремісничій, Нижній Холодногірській, що є альтернативою дороги по вул. Металургів і значно допомагає розвантажити перехрестя навколо "СМНВО ім. М. В. Фрунзе".

Якщо тут присутні мешканці Хіммістечка, особливо з вул. Серпневої, то сподіваюся, що вони звернули увагу на якість полотна відремонтованої частини дороги від вул. Р.Корсакова до вул. Охтирської.

Сподіваюся, що сумчани також помітили на міських перехрестях нові світлофорні об’єкти з цифровим дисплеєм. Впевнений, що вони покращать безпеку та комфортність руху як пішоходів, так і транспортних засобів.

Фактично обсяги видатків на благоустрій міста залишилися на рівні 2008 року і склали 55 млн. грн. Проте зрозуміло, що це вже не ті кошти за потужністю. Інфляційні процеси кінця 2008 – початку 2009 років майже на третину знецінили бюджет.

Тому я щиро вдячний підприємцям і підприємствам за матеріальну та фінансову підтримку благодійного фонду "За чисте місто". Березень 2009 року, коли був заснований фонд, запам’ятався значними скороченнями людей на підприємствах міста. Тимчасове працевлаштування городян на соціально важливі роботи з прибирання міста до пасхальних свят позитивно позначилося як на санітарному стані міста, так і матеріальному забезпеченню безробітних. Програми фонду "Чисте місто", "Чистий стовп", "Чистий двір" - це реальна допомога у благоустрої Сум. Дякую всім, хто долучився до неї.

Між тим, якщо питання з вивозом і захороненням відходів на Великобобринському полігоні ми значно покращили, то рослинні відходи (гілки, палий лист), особливо на межі приватного сектора та багатоповерхової забудови, протягом останніх років додавали нам клопоту. Відтак, було прийнято рішення про будівництво майданчика для складування рослинних відходів по вул. Боженка.

Ми єдині в Україні, хто розпочав будівництво спеціалізованого, так званого, рослинного, або "зеленого" полігону. У 2009 році виконано роботи з будівництва першого пускового комплексу (0,8 млн. грн.).

Силами працівників благодійного фонду "За чисте місто", комунального підприємства Зеленого будівництва значно покращився стан міського парку відпочинку ім. Івана Кожедуба.

За рахунок цільового фонду міського бюджету набула кращого виду територія біля Меморіалу пам'яті воїнам загиблим в Афганістані, відкрито музей бойової техніки "під відкритим небом". Проведена реконструкція майданчика на території парку ім. І.М. Кожедуба та благоустрій скверу пам'яті постраждалим від Чорнобильської трагедії. З червня 2009 року розпочата реконструкція дитячого парку "Казка" та прилеглої території.

Значні зауваження екологів і громадськості викликає намагання окремих членів сумської громади отримати земельні ділянки під індивідуальну забудову в прибережній зоні річок та озер. Повідомляю, що протягом 2009 року управлінням архітектури та містобудування у відповідності до положень генерального плану міста з врахуванням перспективної забудови міста та її регулювання біля водоймищ і річок виконана технічна документація з встановлення прибережної захисної смуги р. Псел та оз. Чеха. Черга за міською радою.

Значною проблемою, що негативно впливає на зовнішній вигляд міста, є самочинне будівництво. Реорганізація системи архітектурно-будівельного контролю на державному рівні призвела до відсутності представництва територіальної громади в системі регулювання взаємин у будівельній сфері, особливо в частині видачі дозволів.

Сьогодні система протидії самочинному будівництву працює наступним чином. У разі виявлення подібних об’єктів ми негайно повідомляємо про ці факти до Інспекції державного архітектурно – будівельного контролю у Сумській області, на котру сьогодні покладені як дозвільні, так і контролюючі та караючі функції в частині будь-якого будівництва об’єктів на території Сумської міської ради.

На жаль, більшість звернень залишаються без відповідного оперативного реагування, що в свою чергу призводить до хаотичної забудови нашого міста та створює суспільну напруженість серед мешканців. Прикладів достатньо. Власне, це є одна з проблем як історичної частини міста, так й території житлової забудови.

Між тим, головними проблемами житлового сектору, я вважаю, є наступні дві. По-перше, це ліфтове господарство. По-друге, санітарний стан прибудинкових територій.

Ліфтове господарство міста масово входить у період граничного терміну експлуатації. На даний час потребують проведення капітального ремонту або модернізації 412 ліфтів, що відпрацювали більше 25 років. Протягом двох років ми відновили 136 ліфтів, провели експертизу понад 200 механізмів.

У зв’язку зі складністю питання я звернувся з листом до голови обласної державної адміністрації, голови обласної ради з проханням підтримати процес відновлення ліфтів обласного центру за рахунок коштів обласного бюджету. Мова йде про 10 млн. грн.

Наступне – санітарний стан прибудинкових територій. Незначна кількість житлових організацій впоралася з завданням зимового прибирання території. Решта мешканців відчули безпорадність, отримали травми фізичні та моральні. Натомість, високий рівень сплати сумчанами за послуги з утримання житла надає їм право розраховувати на відповідні послуги.

У процесі підготовки звіту до оргкомітету надійшла пропозиція від голів будинкових комітетів – Микитова Івана Сергійовича (вул. Роменська, 88), Єфремова Миколи Федотовича (вул. Кірова, 8), Бутенка Анатолія Федоровича (вул. Харківська 1/1) щодо проведення двічі на рік, напередодні підготовки до опалювального сезону та після його завершення, громадських слухань з питань роботи житлово-комунальних установ та організацій міста за участю мешканців, голів будинкових комітетів, житлових організацій і моїх профільних заступників.

Відтак, я прийняв рішення підтримати програму благодійного фонду "За чисте місто" щодо створення власне будинкових і навіть вуличних комітетів, якім могли б стати основою для проведення таких слухань. Уже сьогодні відповідні структури виконавчого комітету займаються визначенням правових засад їх функціонування та виконання членами будинкових комітетів громадського контролю в частині утримання будинків і прибудинкових територій.

Окремі зрушення відбулися в сфері комунального транспорту. На початку року було відкрито регулярне сполучення за маршрутом №7 "Автовокзал - Баранівка" новими автобусами "Руслан". Запрацювали в тестовому режимі автобуси приватних перевізників на маршрутах загального користування. Утім, є значні проблеми з відшкодування державою пільгових перевезень. Сьогодні заборгованість державного бюджету перед КП "Електроавтотранс" становить понад 2 млн. грн. Відповідно є заборгованість з виплати заробітної плати працівникам тролейбусного управління.

Якби у нас був бюджет на 2010 рік, то ми мали б можливість надати позику або іншу допомогу підприємству за рахунок міського бюджету. Власне саме так ми діяли протягом останніх двох років: у 2008 році надали фінансову допомогу комунальному підприємству "Електроавтотранс", у тому числі на виплату заробітної плати колективу в розмірі 6 млн. грн., у 2009 році – поповнили статутний фонд підприємства та надали йому позику в розмірі майже 2 млн. грн. Тобто ситуація була нами керована.

На жаль, сьогодні ми жодним чином не можемо підтримати тролейбусників. Тому Сумська міська рада прийняла відповідне рішення та звернулася до Кабінету Міністрів України з вимогою негайно вирішити питання погашення заборгованості за пільгові перевезення за рахунок цільової державної субвенції.

 

Щодо планів на 2010 рік.

По-перше, це завершити розпочаті в 2009 році важливі стратегічні проекти: шляхопровід по вул. 20 років Перемоги, реконструкцію каналізаційних колекторів, пологового будинку тощо.

По-друге, за будь-яких обставин збільшити парк комунального транспорту у спосіб, який визначить і за який проголосує депутатський корпус Сумської міської ради.

По-третє, 2010 рік – ювілейний для міста.

Принаймні ми повинні докласти зусиль аби здійснити капітальний ремонт фонтану "Садко", встановити пам’ятник на честь почесного громадянина міста Михайла Лушпи, завершити реконструкцію дитячого парку "Казка", відновити дорожнє покриття проспекту Шевченка.

Не полишаю надію на те, що ми встигнемо та зможемо увійти в 12-й мікрорайон і зрушити з мертвої точки благоустрій, принаймні окремих його зон. Я маю на увазі тих, де вже завершене будівництво, бо досвід вул. Комсомольської доводить нам те, що ремонтувати дорогу для того, аби вона була потім розбита великовантажним будівельним транспортом – занадто велика розкіш.

Все, більш нічого загадувати не буду.

Натомість хочу ще раз подякувати за працю та довіру. А також,за увагу.

 

Довідкова інформація до звіту міського голови за 2009 рік