004.jpg

Високоповажне зібрання!

 

Не буду оригінальним, коли зауважу на тому, що в роботі міської влади є показові моменти, які характеризують рівень життя громади і здатність самої влади впливати на ситуацію.

Нещодавно журналом «Фокус» було проведене дослідження п’ятдесяти міст України з метою вибрати найкомфортніше і найзручніше для життя місто країни. Я всіх нас вітаю. Суми зайняли 11(одинадцяте) місце. Враховувалася кількість шкільних, дошкільних, медичних закладів, закладів культури, магазинів, транспортне сполучення тощо. Всі ці надбання громади будувалися і запроваджувалися протягом багатьох років спільними зусиллями всіх її представників. Одного з цих людей, хто доклав до розвитку міста не аби яких зусиль, Бондаренка Анатолія Дмитровича, ми сьогодні вітаємо з присвоєнням йому звання «Почесний громадянин міста Суми».

Зі свого боку вважаю за необхідне надати вам інформацію щодо стану справ в місті за підсумками 9 місяців поточного року і своє бачення процесів, що відбуваються у сфері житлово-комунального господарства, будівництва, транспортних перевезень, земельних та майнових відносин, соціально-гуманітарній сфері.

 

Розпочну з економічних категорій.

Для довідки: сьогодні нас з вами 278 тис. Наш річний бюджет 365 млн. грн. На підприємствах, в установах і організаціях міста працює 110 тис. осіб, завдяки яким тільки податку з доходів фізичних осіб за 9 місяців 2007 року ми отримали 197,5 млн.грн. (майже на 9 млн.грн. більше запланованого через підвищення мінімальної заробітної плати). Загальна сума надходження до бюджету за 9 місяців – 322,156 млн.грн., що на 112,6 млн. грн. перевищує надходження за відповідний період 2006 року. Завдяки напруженій роботі міської влади спільно з Державною податковою інспекцією в м.Суми вдалося перевиконати затверджений у бюджеті на 9 місяців план по власних та закріплених доходах на 13,16 млн. грн., а також протягом вересня досягти скорочення податкового боргу до міського бюджету на 649,7 тис. грн. у т.ч. по податку з доходів фізичних осіб – на 120,6 тис.грн., по платі за землю – на 458,6 тис. грн., по платі за оренду комунального майна – на 73,0 тис. гривень.

Свідченням підвищення ефективності управління комунальним майном та земельними ресурсами є зростання надходжень найвагоміших серед власних доходів – плати за землю та плати за оренду комунального майна. За рахунок скоординованої роботи виконавчого комітету в напрямку упорядкування відносин оренди, як земельних ділянок так і комунального майна, покращення розрахунково – фінансової дисципліни, посилення заходів примусового стягнення боргів за 9 місяців 2007 року до міського бюджету залучено 14,9 млн. грн. плати за землю та 5,4 млн. грн. плати за оренду комунального майна, що на 2,3 та 1,8 млн. грн. відповідно, перевищує надходження за відповідний період минулого 2006 року.

Запровадження з 1 січня 2007 року переглянутих ставок фіксованого та єдиного податку, а також вартості торгових патентів, дозволило за 9 місяців 2007 року збільшити надходження останніх двох у порівнянні з відповідним періодом минулого року на 2,7 млн.грн. та 2 млн. грн., відповідно.

Зарахування інших джерел доходів загального фонду міського бюджету відбулося без суттєвих відхилень від затверджених показників у т.ч., що стосується місцевих податків і зборів, надходження яких, через відсутність досконалого законодавства, що мало б стимулювати органи місцевого самоврядування до нарощення обсягів щорічних зарахувань, залишаються на приблизно однаковому рівні – трохи більше 5 млн.грн. на рік. Виконання досягнуто за всіма джерелами наповнення міського бюджету, крім надходження до бюджету розвитку: за 9 місяців 2007 року надійшло майже 9 млн. грн., що на 2,3 млн. грн. менше зарахувань за відповідний період минулого року, у т.ч.:

  • надходження від приватизації майна – 4,7 млн. грн. при затверджених 2,4 млн. грн.;
  • надходження від продажу землі – 289 тис. грн. при затверджених 5,5 млн. гривень.

Невиконання останнього показника є результатом декількох моментів. Практично відсутність в місті вільних земельних ділянок, низька результативність весняних сесій міської ради, низька оціночна вартість земельних ділянок. Ось чому я буду ініціювати перед депутатським корпусом питання запровадження виключно аукціонної земельної політики.

Першочерговим завданням міської влади на сьогодні є розробка та реалізація комплексу заходів спрямованих на підвищення інвестиційної привабливості міста та стимулювання залучення інвестиційних коштів для забезпечення розвитку промислового сектору, підвищення ефективності роботи діючих підприємств, створення нових робочих місць. Для цього ми повинні знати куди йдемо і чого прагнемо. Затверджений останньою сесією Сумської міської ради Стратегічний план економічного розвитку повинен стати нашим штурманом і сприяти вирішенню трьох визначених в ньому питань:

  • залучити в місто інвестиції
  • відновити житлово-комунальну сферу
  • створити сприятливе середовище для розвитку малого та середнього бізнесу.

Що стосується робочих місць

За 9 місяців 95 міських підприємств скоротило свою чисельність на 632 особи. З іншого боку ми спостерігаємо перепрофілювання робочої сили і створення нових робочих місць – (7037) сім тисяч тридцять сім:

  • ТОВ «Будіндустрія» (СМНВО ім.Фрунзе) - 127
  • ТОВ «Фрунзе-Авто» - 31
  • ТОВ «Керамія» - 82
  • ТОВ «НАСА» - 32
  • Приватні підприємці - 2251
  • Юристи для малого бізнесу - 3502

На обліку в центрі зайнятості знаходиться 2,8 тис. В минулому році було – 3,5 тис.

В місті впроваджують свою діяльність

  • 997 промислових підприємств. З них – 55 великих та середніх.
  • 3240 малих підприємств сфери послуг, торгівлі, нерухомості, будівництва, на яких працює 16331 людина, і які відраховують до місцевого бюджету тільки єдиного податку з юридичних та фізичних осіб 15 млн.грн., і до міського бюджету – 11 млн.грн.

Заробітна плата

  • Середньомісячна заробітна плата по місту – 1245 грн.
  • Середньомісячна заробітна плата на малих підприємствах – 814 грн.

Я свідомо не порівнюю 2006 і 2007 роки, бо кожен з вас розуміє, що зростання цін на енергоносії та основні продукти харчування, комунальні послуги знецінюють підвищення мінімальної заробітної плати. Тому, хочу звернутися до керівників перш за все промислових підприємств міста, власників середнього і малого приватного бізнесу з подякою за ті показники економічного росту , які місто має за 9 місяців поточного року і ще раз наголосити на тому , що тільки зростання обсягів виробництва, обсягів реалізації продукції і відповідне попереджувальне зростання заробітної плати надасть можливість сумчанам ставати заможнішими і потягне за собою ланцюг зміцнення і розширення малого бізнесу, сфери послуг, торговельних мереж, появи нових робочих місць. Зі свого боку я обіцяю вам всебічну в цьому підтримку. До речі, вже в цьому році в місті значно розширилася мережа супермаркетів («Тристан» на Привокзальній, «Шара» на Металургів, «Білла» на Харківській, «Наша марка» на СКД, гіпер-маркет «Рона» на Воровського.

 

Декілька слів про будівництво

Будуємо порівняно з іншими містами мало. Наприклад, районний центр Хмельницької області Кам’янець-Подільський має 39 будівельних майданчиків, Суми – 19.

Інвестування в будівельну сферу в 2007 році очікується в межах 60 млн. грн., в конкретно житлове будівництво – 57 млн. Будівельниками планується здати понад 80 тис. м. кв. житла, в тому числі понад 20 тис. кв. м. – індивідуальна забудова. Це більше ніж в минулому році приблизно на 20 тис кв. м. Але до показників 1990 року у 120 тис.кв.м. ми поки що не дотягуємо. Тим більш, що вільних земельних ділянок в місті практично не залишилося. Виникають проблемні ситуації щодо ущільненої забудови з протестами мешканців сусідніх будинків. Можливо, що єдиний вихід – розширення меж міст із входженням приміських сіл Сумського району в міську зону і створення свого роду міського мегаполісу. Але на це потрібна добра воля мешканців і керівництва Сумського району. Якщо це станеться – можна буде відновлювати роботу комунальних будівельних установ і будувати соціальне житло, бо сьогодні державна черга на отримання житла нараховує 14759 сімей. Позачергове право на отримання житла мають 1796 громадян, право першочергового одержання житла - 3494. На кооперативній черзі перебуває більше 15 тис. сімей. До речі вартість житла за державними розцінками приблизно 3,5 тис.грн. за кв.м., за комерційними – 4-4,5 тис.кв.м.

 

Про наші дороги

В минулому році ми почали капітально ремонтувати дороги. Вибрали Білопільський напрямок і вже в цьому році його закінчили.

За 9 місяців 2007 року капітально відремонтували 9,5 км. доріг: 2-га Залізнична, Троіцька, Червонозоряна, Тополянська, Харківська, 40 років Жовтня, Ювілейна, проспект Курський та пров. Суджанський. Відремонтовані дороги на вул.Воровського, Орджонікідзе дозволили розвантажити центр міста від потоку транспортних засобів. Вкладено в капітальний ремонт доріг 8,6 млн. грн. (порівняно за 9 місяців 2006 р. – 3,5 млн. грн.) Серед названих вулиць вперше зафіксовано назви внутрішніх квартальних доріг, на ремонт яких в цьому році передбачено 5 млн. грн. Поточний ремонт торкнувся Білопільського шляху, Я.Купали, Металургів, Калініна, Червоної Площі, Калінінградської – 5,4 млн. грн. (порівняно за 9 місяців 2006 р. – 4,8 млн. грн.) Наступний 2008 рік сподіваюсь, стане ще більш результативнішим в плані ремонту внутрішніх квартальних доріг. Можлива передача на баланс обласних структур доріг обласного призначення надасть нам змогу спрямувати бюджетні кошти саме на міські квартальні дороги.

 

Найпроблемніше і найболючіше питання – стан житлово-комунальної сфери міста

Почну з приємного. З 2005 року над містом нависала постійна сміттєва проблема, пов’язана з проблемними питаннями експлуатації полігону для складування твердих побутових відходів в селі Верхня Сироватка. Більше року ми шукали місце під полігон, яке б відповідало всім екологічним та геодезичним нормам. На початку літа така ділянка була знайдена біля села Великий Бобрик Краснопільського району. Практично за два місяця ми збудували І чергу першої карти полігону (майже 5 млн. грн.), і з вересня 2007 року ми возимо сміття з міста на новий полігон. Полігона місту вистачить на 8-10 років. Ми не відмовилися від намірів побудувати сміттєпереробний завод, але всі пропозиції, що надходять стосуються спалення сміття, що вкрай незадовільно впливає на екологію.

До 2008 року ми остаточно впровадимо конкуренцію в сферу поводження з твердими побутовими відходами, визначимо на конкурсних засадах виконавців цих послуг.

Загострилися стосунки міської влади з приватними житловими організаціями, які ще й досі вважають, що впроваджують благодійну діяльність щодо обслуговування житла сумчан. Я вкотре намагаюся їм довести, що це прибутковий бізнес, особливо після підвищення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій. Якщо порозуміння не станеться і не відбудеться якісних змін в роботі цих установ, міська влада буде вимушена задля захисту споживчих прав сумчан оголосити конкурс на обслуговування житла 7-8 великих міських зон.

Утім, в місті розпочався опалювальний сезон. Розпочався вчасно. З більш ніж півтори тисячі багатоквартирних будинків без тепла сьогодні на 31 жовтня без тепла залишалося лише 20 будинків. На жаль все гладко ніколи не буває. При плановому обстеженні стану теплових мереж було виявлено проблемну зону в теплових мережах в районі вулиць Ковпака – 40 Років Жовтня і ситуаційно відключено теплоносій і гарячу воду. Протягом двох днів аварійна ситуація буде ліквідована.

Головний постачальник тепла і гарячої води мешканцям – ТОВ «Сумитеплоенерго». Загальна характеристика: ТЕЦ, 36 котелень, 60 ЦТП, 316 км теплових мереж, 173,3 км мереж, що потребують заміни.

За 9 місяців 2007 року

  • проведено 2 гідравлічні випробування, після яких виявлено та усунено 345 поривів, яки виникли в основному на відомартизованих теплових мережах
  • на теплових мережах ліквідовано поривів – 276, замінено аварійних дільниць – 2,048 км на суму 4,771 млн. грн.
  • на ТЕЦ відремонтовані парові та водогрійні котли, турбогенератори тощо – 1,277 млн. грн.
  • котельні і ЦТП підготовлені до опалювального сезону – 0,418 млн. грн.
  • Придбано ремонтної техніки на суму 1,6 млн. грн.

Загальна сума робіт – 8,066 млн. грн.

На жаль, через відсутність в повному обсязі і несвоєчасне надходження державних субвенцій на реконструкцію теплових мереж, ТОВ «Сумитеплоенерго» повинно було до початку опалювального сезону лише за власні кошти та кошти міського бюджету виконувати означені роботи, через що було вже не спроможне в повному обсязі брати участь у співфінансуванні встановлення систем обліку тепла в житлових будинках. Не відбувся, за відсутністю учасників, і оголошений тендер на виконання цих робіт. Наступного року за умови вчасного державного фінансування ми обов’язково повернемося до цієї теми. А сьогодні у нас попереду осінньо-зимовий період і наше головне завдання, щоб він пройшов спокійно.

У багатьох з вас, присутніх в цьому залі, на слуху проблеми з водопостачанням, особливо Курського мікрорайону. Тривоги не безпідставні. Зношеність мереж – значна.

Вже цього року замінено 232 погонних метрів аварійних водоводних мереж по вул.Роменській, Машинобудівників, Рубіжній – 280 тис.грн. Розпочаті роботи по заміні 264 погонних метрів додаткової ділянки водоводу Д=700мм по вул.Машинобудівників – 300 тис.грн. Ці питання переплітаються з питаннями ремонту внутрішніх квартальних доріг. Ви розумієте чому. Ремонтувати дороги, а потім їх розривати, щоб ремонтувати мережі – ганебна практика. Будемо ремонтувати дороги, поки що тільки там, де не прокладені мережі. Де вони прокладені – почнемо з ремонту мереж. Вважаю це логічним.

Повертаємося до Водоканалу. За власні кошти підприємством замінено 1,5 км аварійної ділянки водоводу «Токарівський водозабір – Тополянський водозабір» – 870 тис.грн., розпочато реконструкцію станцій ІІ-го підйому (Тополянська ВНС), що дасть можливість впровадити автоматизовані системи управління – 134 тис.грн.

Також, просліджується явна потреба в ще одній глибоководній свердловині, буріння якої зараз ведеться на Тополянському водозаборі, що надасть можливість покращити водопостачання Курського мікрорайону, вулиці Ільінської та дещо відрегулювати загальний тиск у водоводних мережах міста (освоєно 750 тис. грн. бюджетних коштів, з виділеного 1 млн. грн.).

Суперпроблемне питання – капремонт житла і його обладнання. Середній вік будинків у нашому місті – 25 років. І до цього – масова зупинка ліфтів, що відпрацювали термін 25 років.

З міського бюджету на капітальний ремонт комунального житлового фонду виділено 3,8 млн. грн. На капітальний ремонт покрівель виділено 2,4 млн.грн. На даний момент відремонтовано 65 покрівель на суму 1,9 млн.грн. Залишилось 16 покрівель, з яких на шести (6) зараз виконуються ремонтні роботи.

По капітальному ремонту інженерних мереж із запланованих 70 об’єктів на суму 1,55 млн.грн. виконано 17 об’єктів на суму 329 тис.грн.

По капітальному ремонту ліфтів тільки за кошти міського бюджету з 70, включених до титульного списку, відремонтовано 59 на суму 727 тис.грн.

За рахунок фінансування програми модернізації ліфтів з державного бюджету (субвенції) плюс наше співфінансування, що загальним кошторисом склало 2,8 млн.грн., на сьогоднішній день профінансовано місцевим бюджетом 703 тисячі (повністю),державним – тільки 380 тис. грн. Відремонтовано та підготовлено до прийняття інспекцією ліфт у 2-му під’їзді будинку №40 по вул. Харківській.

За програмою реконструкції житлових будинків перших серій забудови минулого століття передбачається влаштувати шатрові дахи на 8 житлових будинках: вул.Супруна, 34; вул.Супруна, 20; вул.Дзержинського, 26; пров.Дзержинського, 1; вул.Харківська, 95; вул.Гайдара, 31; вул.М.Вовчок, 23; вул.Псільська, 6. Кошторис програми майже 2, млн.грн. З місцевого бюджету виділено і профінансовано у повному обсязі 500 тис.грн., з державного бюджету надійшло тільки 339 тис.грн. Роботи розпочаті на будинках по вул. Супруна, 34 та по вул.Харківській, 96. Загалом, на капітальний ремонт житлового фонду до кінця року передбачається витратити 6 млн.грн., що в 3 рази більше суми, яка планувалася в 2006 році.

Але, аналізуючи стан справ, я розумію, що все вищезазначене – крапля в морі. Без цільової державної програми і стабільного фінансування капітальних ремонтів житлового фонду ми завжди будемо загнані в глухий кут.

Є невеликі зрушення в питаннях освітлення вулиць. Відновлено освітлення вулиць Ювілейна, Карбишева, Римського-Корсакова, Першотравнева. Зроблений поточний ремонт 10,6 км електричних мереж по вул. Кірова, 20 років Перемоги, Охтирська, Червоногвардійська, Металургів, пр. Лушпи, пр. Шевченка, вул. Роменська, Баумана, Харківська. На цих вулицях частково замінені існуючі світильники на нові ефективні з натрієвими лампами (ДНаТ-150-250 Вт).

Нещодавно ми відсвяткували День автомобіліста і дорожника. Сподіваюся, що всі водії помітили і встановлений світлофорний об'єкт на перехресті вул. Калініна – Першотравнева, і капітально відремонтовані світлофорні об'єкти на перехресті вулиць Петропавлівська – Червона Площа, Гагаріна – Харківська – Героїв Сталінграду. Згідно з моїм розпорядженням було виготовлено та встановлено чотири додаткові стрілки з поворотом праворуч та інформаційних щитів на перехрестях вулиць Харківська – Лінійна, Харківська – Охтирська, Шевченка – Набережна річки Стрілка, Кірова – 20 років Перемоги.

Сьогодні всі мешканці міста є свідками дискусії влади і перевізників щодо підвищення вартості проїзду в маршрутних таксі. Та не було би такої дискусії, якби сьогодні ми були спроможні забезпечити комунальним транспортом усі напрямки руху. За останні 7 років в місті вибудована система комерційного перевезення як альтернатива комунальному транспорту. Але ця альтернатива давно вже перетворилася на практично монополію. Тому я буду ініціювати перед депутатським корпусом питання екстренного придбання для комунального підприємства «Електоавтотранс» 15 тролейбусів та 30 автобусів великої місткості, щоб закрити питання транспортного забезпечення віддалених районів, де відсутні тролейбусні лінії, і надати можливість пільговим категоріям громадян не відчувати себе жебраками.

До кінця року передбачається придбання 4 тролейбусів, на що буде витрачено 3,3 млн.грн., в тому числі коштів субвенції з державного бюджету в сумі 1,6 млн. гривень.

Цього року, тролейбусним управлінням проведена оптимізація транспортної схеми руху тролейбусів, а саме:

  • відкрито маршрут №6 „Педуніверситет - ВАТ „Центролит”;
  • додатково збільшено випуск по маршруту №14 на дві одиниці;
  • продовжено маршрут №10 до вул. Черепіна.
  • продовжено автобусні маршрути загального користування № 55а «Автовокзал – Хіммістечко» (звичайний режим)
  • № 18 «Шпиталь – Баранівка» (режим маршрутного таксі).

Виконавчим комітетом прийняте рішення щодо пільгового проїзду школярів і студентів в тролейбусах з 1 вересня по 31 січня 2007 в якості експерименту.

В місті вирішуються всі питання соціального захисту населення, передбачені законодавством. Надані відповідні доручення щодо всебічного сприяння мешканцям міста в отриманні субсидії на відшкодування витрат за житлово-комунальні послуги. Нагадаю, що субсидії призначатимуться вне залежності від існуючого боргу мешканців і у відповідності до сукупного прибутку родини.

 

Дещо про гуманітарну сферу

Щоб мати більш чітке уявлення щодо фінансування видатків галузей бюджетної сфери в 2007 році, наведу наступні показники:

  • в освіті вартість утримання одного вихованця в дошкільних закладах зросла в порівнянні з 2006 роком на 23,9 % і склала 2964 грн., одного учня в загальноосвітніх школах зросла на 26,9 % і склала 1847 гривень. Вартість харчування за рахунок бюджету склала: дошкільної освіти - 2,70 грн. (2,53 грн. - 2006 рік); дітей пільгових категорій – 2,25 грн. (2,10 грн. – 2006 рік). З 1 вересня вартість харчування в дошкільних навчальних закладах за рахунок бюджету підвищена до 3,45 гривень.
  • в охороні здоров’я вартість одного ліжко-дня в медикаментах склала 4,53 грн. ( 3,30 грн. в 2006 році), одного виїзду швидкої допомоги 87,95 грн.. (проти 72,82 грн. в 2006 році).

Проблемні питання галузі освіти і охорони здоров’я полягають в площині постійного недофінансування і відсутності державної стратегії щодо майбутнього освіти і медицини. До чого ми прямуємо: якщо до платної освіти і страхової медицини, то повинна бути відповідна погодинна заробітна плата, якщо до соціальних або державних гарантій – то повинне бути відповідне державне фінансування. Сьогодні ми на самоврятуванні і самовиживанні. Так, у 2007 році медицина міста профінансована на 36,1%. І те, що ми знайшли можливість виділити додатково ще приблизно 80 тис. грн., суттєво не змінює стан справ. Надає наснаги факт спільних дій суб’єктів господарської діяльності, влади, громадських організацій щодо впровадження проектів на кшталт відкриття туберкульозного відділення на 25 ліжок у міський дитячій лікарні. На жаль такі проекти поодинокі. Дещо краща ситуація в забезпеченні допомоги жінкам та дітям. Планується реконструкція пологового будинку №1, виділено 100 тис. грн. для проведення реконструкції акушерського відділення міської клінічної лікарні №1.

Сьогодні негайно потрібно налагоджувати систему дитячого харчування особливо в шкільних закладах. Виділення тільки додаткових коштів з міського бюджету лише частково виправить ситуацію. В залі присутні медики, яким відомо, що на першому місці серед дитячих хвороб - хвороби шлунково-кишкового тракту.

Голова і члени міської комісії з безпеки життєдіяльності населення стверджують, що потрібно принципово змінювати систему дитячого харчування щодо режиму харчування, асортименту продуктів, віддаючи перевагу кисло-молочним продуктам, і вже потім, під конкретне завдання, вирішувати фінансування. Найближчим часом відбудуться зміни в роботі буфетної системи шкіл, за якими перелік продуктів, що продаватимуть у буфетах буде затверджуватися санстанцією та дієтологами.

Не зважаючи на досить обмежені фінансові можливості міського бюджету та необхідність вирішення інших нагальних потреб міста, міською владою знаходяться резерви на подальше створення умов для гармонійного духовного та фізичного розвитку молоді міста. З цією метою в 2007 році створені та почали функціонувати міський Центр дозвілля молоді та ДЮСШ з вільної боротьби.

Хочу подякувати депутатам Сумської міської ради, за підтримкою яких відбулося зміцнення матеріально-технічної бази закладів освіти, медицини, культури, спорту. Тільки культура отримала понад 85 тис.грн. депутатських коштів. До речі, в цьому році ми профінансували всі традиційні іміджеві культурні проекти, як-то фестивалі «Сурми Конституції», «Булат», «Органум», «Рок-фест», «Сумські зорі» , започаткували досить яскравий фестиваль повітряних кульок «Сьоме небо». Дещо оновили меблі бібліотек, придбали для їх роботи ксерокси, комп’ютери.

Сьогодні вже розпочато процес складання бюджету на 2008 рік. Я надав свої пропозиції щодо фінансування визначених у моєї сьогоднішній доповіді пріоритетних напрямків. Сподіваюся, що депутатська планово-бюджетна комісія мене підтримає.