16 січня під час апаратної наради директор департаменту комунікацій та інформаційної політики Антоніна КОХАН звітувала про підсумки організації роботи з впровадження у Сумах громадського (партиципаторного) бюджету.
«У 2016 році ми зробили півсправи. У цьому році увага громадськості буде прикута до процесу реалізації проектів – за нами терміни, злагодженість дій та якість», - наголосила посадовиця.
Суми були в першій десятці міст в Україні, де міська влада на початку минулого року взялася впроваджувати цей інноваційний інструмент місцевої демократії – громадський партиципаторний бюджет.
Антоніна Кохан зауважила, що це не разова акція, а тривала системна робота влади та громади. Партиципаторний бюджет є циклічним, має свої певні етапи. На 2017 рік передбачено 5 млн. грн. на реалізацію проектів сумчан, щороку їх обсяг зростатиме на 1 млн. грн., і у 2020 році досягне 8 млн. грн., а можливо і більше.
Наприкінці березня міська рада затвердила Положення про громадський (партциипаторний) бюджет, а у квітні-траві була створена відповідна Координаційна рада. До її складу були включені представники громадськості, посадовці та депутати міської ради. Наділена широкими повноваженнями, Координаційна рада конструктивно працювала протягом року, враховуючи інтереси усіх трьох гілок.
Паралельно з інформаційно-просвітницькою роботою був зроблений акцент на навчанні сумчан щодо проектної діяльності. Протягом минулого року було проведено 12 тренінгів з різними категоріями сумчан: студентами та молоддю, представниками ОСББ та квартальних комітетів, громадськими активістами, посадовцями, бібліотекарами (до 350 учасників). Значна кількість поданих проектів була саме від сумчан, які брали участь у таких навчаннях.
Сумчани мали можливість подати загальноміські проекти (кошторис до 1 млн. грн.) та локальні (до 500 тис. грн.). Зокрема, вони стосуються покращення міської інфраструктури, створення комфортних умов для проживання у дворах, мікрорайонах, формування громадського публічного простору, підтримки здорового способу життя, втілення інноваційних технологій у повсякденні життя тощо.
Відповідно до Положення про громадський бюджет, усі проекти пройшли експертизу у виконавчих органах ради, де перевірялась їх можливість реалізації. Головною метою такої експертизи було не відсіювання проектів, а підтримка пропозицій городян, тож на цьому етапі тривала активна комунікація з авторами, спільно вирішувалися проблемні питання, пропонувалися альтернативи та можливі уточнення. З 75 поданих проектів 64 пройшли таке коригування.
Після висновків фахівців, авторів негативно оцінених проектів заслухали на Координаційній раді. У результаті частину таких проектів було доопрацьовано та рекомендовано для голосування. В цілому з 75 поданих проектів до голосування були допущені 59 (48 – локальних та 11 – загальноміських).
Для забезпечення cумчанам можливості підтримати найкращі проекти, міська влада пішла на безпрецедентний в Україні крок, створивши 43 пункти для голосування. Їх розташували у бібліотеках-філіях Центральної міської бібліотечної системи, адмінбудівлях, ЦНАПі, навчальних закладах, закладах охорони здоров’я, спортивних установ, комунальних підприємств та організацій.
Усього у голосуванні у паперовому форматі (у пунктах для голосування) взяли участь 5960 городян.
Було організовано і електронне голосування на веб-ресурсі http://initiativ.e-dem.in.ua/sumy.
Переможцями стали 17 проектів: 10 - локальних та 7 – загальноміських. Усі вони включені до міського бюджету на 2017 рік окремим додатком.
На офіційному сайті Сумської міської ради систематично висвітлювалися інформація про впровадження громадського бюджету у Сумах, створено спеціальний детальний інформаційний розділ, а перед початком голосування – промо-сторінку з усіма необхідними матеріалами та інформацією, необхідною для участі у голосуванні. Крім того, аби залучити городян до голосування, були виготовлені аудіо- та відеоролики, які транслювалися у радіомережі та на телебаченні, інтернет-ресурсах, новинні сюжети на телебаченні, розміщені сіті-лайти, оголошення у громадському транспорті тощо. Були виготовлені для авторів проектів і спеціальні листівки на допомогу їхній агітаційній кампанії. Отримав громадський бюджет Сум і власний логотип.
Ефективним механізмом залучення сумчан до участі у громадському бюджеті директор департаменту комунікацій та інформаційної політики назвала офіційну групу у соціальній мережі Фейсбук «Суми. Бюджет небайдужості».
«Наразі ми приступаємо до етапу реалізації проектів та організації нового циклу громадського бюджету. Вже найближчим часом будуть проведені спільні наради представників головних розпорядників коштів, які виконуватимуть проекти-переможці, та їх авторами щодо узгодження дій і визначення графіків робіт», - повідомила Антоніна Кохан.
На завершення посадовиця подякувала усім, хто долучився до впровадження громадського бюджету: «Перш за все дякую тим городянам, які подавали проекти, їх підписували, обговорювали, голосували за них, а також громадським активістам, посадовцям, журналістам. Впевнена, що пройдений нами унікальний шлях є успішним, і це наш спільний результат. А яким він буде далі, теж залежить від нашої спільної відповідальності та небайдужості».
Міський голова Олександр ЛИСЕНКО наголосив на тому, що впровадження партиципаторного бюджету в Сумах стало важливим етапом для міста. Проте, на думку очільника обласного центру, нині відповідним структурним підрозділам треба докласти максимум зусиль для того, аби кожен із проектів сумчан був реалізований.