Ви можете не здогадуватись, але коли переглядаєте стрічку новин, то, можливо, вами маніпулюють. І щоб не стати «лялькою» у руках іншої особи, отримати навички критичного осмислення інформації можна, ставши учасником тренінгів «Програми медіаграмотності громадян», які проходять у «Агенції промоції «Суми».
Вже традиційно модератором цього тренінгу є Марина ОСЮХІНА, керівник «Школи журналістики СумДУ» та голова «Молодіжної медіаспілки».
Маніпуляція та фейки, як не дивно, очікують нас скрізь: заголовки, думки, особистості (експерти) та навіть книги. Тренер наголосила на тому, що 80% людей, переглядаючи стрічку новин, звертають свою увагу тільки на заголовки. Гра слів та позитивне фото – і все, у вас складеться ілюзія, що все добре. Важливо також вміти аналізувати заголовки та знати шляхи і джерела, де можна перевірити правильність написаного.
Важливо розуміти, що журналісти можуть помилятися. Якщо це спеціально – то це намагання до маніпуляції, якщо ні – халатність.
Ми звикли, що експертам можна та потрібно довіряти. Але є експерти, які у реальному житті працюють у зовсім іншому напрямку. Яскравим прикладом є «американський експерт» в області геополітики Ерік ДРАЙЦЕР на російському телебаченні, але у реальному житті – страховий агент автомобілів.
Також не варто забувати про «мертві душі». Ні, це не роман Миколи Гоголя, це експерти, які вже пішли з життя, але їм продовжують приписувати думки з приводу тих, або інших подій.
Фотофейки також можуть впливати на вас та вашу думку. Деякі працюють з фото у спеціальних фоторедакторах, а деякі беруть старе фото з давньої події і видають її за «гарячу новину».
У підсумку учасники підсумували всі «маркери» маніпуляцій та фейків, і обговорили шляхи їх розкриття у матеріалах. Серед озвучених пропозицій звучали і думки щодо необхідності навчати таким навичкам розпізнавання маніпуляцій до школярів, аби вже у такому віці вони мали можливість орієнтуватися у безмежному потоці інформації.
Наостанок Марина Осюхіна нагадала про правило 72-х годин. Воно говорить: якщо почуті поради та «рецепти» будуть використані нами протягом цього часу, то вони не забудуться, а людина отримає гарні навички.
Нагадаємо, «Програма медіаграмотності громадян» – результат співробітництва між трьома організаціями: Академією Української преси, StopFake та IREX, за підтримки Міністерства закордонних справ та міжнародної торгівлі Канади (DFATD Canada), де головною метою є навчання близько 120000 українців трьом блокам протидії інформаційній війні: «Інформування та пропаганда», «Фейки» та «Мова ворожнечі».
За матеріалами «Агенції промоції «Суми»