0010.jpg

Дати можливість кожному мешканцю взяти участь в ухваленні управлінських рішень та розподілі міського бюджету – один з пріоритетів співпраці муніципальної влади та громади у Республіці Польща.

З одним з успішних інструментів такої співпраці наприкінці червня і познайомилася делегація Сум у рамках навчального візиту до наших друзів сусідів, який відбувся у рамках Проекту Фундації ПАУСІ «Громадський бюджет – спільний успіх активних громадян та відкритої влади».

Члени Координаційної ради з питань громадського (партиципаторного) бюджету м. Суми побували у кількох містах воєводства Сілєзія, що на півдні Польщі. Протягом п’яти днів, з 20 по 25 червня, сумчани разом з колегами з Житомира, Ромен, Бердичева, Прилук, Ірпіня завітали до органів місцевої влади та неурядових організацій міст Домброва Горніча, Катовіце, Белк, Берунь, Кенти, Бельсько-Бяла, Яструби Здруй. Головна увага була приділена досвіду запровадження практики партицпаторного бюджетування та фондів солтиства.

Організатор навчального візиту - Фундація польсько-української співпраці ПАУСІ - запропонувала таку програму, у рамках якої гості з України мали можливість за короткий час отримати великий обсяг інформації щодо різноманітних форм та методів партиципаторного бюджетування, напрямків реалізації проектів бюджетів участі. Сумчани детально вивчали механізми та процеси реалізації бюджетів участі у цих громадах, які почали тут втілювати ще з 2013 року. Тож за цей час отримали вагомий багаж як здобутків на цьому шляху, так і помилок, які успішно виправлені. Вивчити такий досвід та взяти його на озброєння і мали гарну нагоду сумчани.

Провідною темою у всіх зустрічах та обговореннях було обов’язкове якомога ширше залучення містян до усіх етапів громадського бюджету – від опрацювання його регламенту до подачі проектів, голосування та їх реалізації. У цьому контексті однією з базових є проблема поділу території міста чи селища на мікрорайони та обсягу передбаченого фінансування на проекти, аби найбільша кількість городян мала можливість скористатися таким механізмом участі у розподілі бюджетних коштів, як громадські бюджети. Досягають такої мети кожне місто по різному, але обов’язково публічно та прозоро, у дискусіях та обговореннях з мешканцями. Адже саме від цього залежить, переконані поляки, дієвість громадського бюджету, коли власне мешканці отримують інструмент для реалізації своїх ініціатив, вирішення місцевих проблем, задоволення їх потреб. І кому, як не самим жителям знати, що і як варто зробити на місцях.

Такий підхід приносить свої плідні результати. Втілення громадського бюджету протягом кількох років наочно продемонструвало тенденцію щодо посилення співвідповідальності мешканців за розвиток громади та міста. Адже містяни фактично впливають на реальні зміни свого публічного простору, створення комфортних умов для проживання. Завдяки наближенню механізму партиципаторного бюджетування до мікрорайонів, місць проживання городян, вдалося досить оперативно і вирішувати багато здавалося хоч невеликих, але важливих для жителів питань. Тим самим, доводячи ефективність бюджету участі самим містянам. До того ж, городяни переконалися і у необхідності об’єднувати свої зусилля, аби досягати ще більш вагомих результатів. Додамо, що рівень потреб та проектів рік за роком стає все більше соціально спрямованим та менш «приземленим», а жителі міст вчаться робити відповідальний вибір.

Не останнє місце серед результатів втілення бюджетів участі у Польщі, зокрема у воєводстві Сілезія, посідає і освітній аспект, коли мешканці, готуючи проекти, спілкуючись з посадовцями, активістами, своїми сусідами, отримують знання щодо функціонування органів влади, формування бюджету, налагодження зворотного зв’язку тощо.

Паралельно і органи влади, активніше комунікуючи з громадою, стають також більш відповідальними та відкритими у своїй діяльності, виходячи на вищий рівень взаємодії з жителями міст. Вочевидь, підвищується і довіра мешканців до влади, адже та виконує свої зобов’язання, стає більш зрозумілою та доступнішою для самих містян.

Допомагає громадський бюджет і появі нових громадських лідерів, органів самоорганізації населення тощо.

Під час візиту сумчани також отримали базові знання щодо особливостей функціонування органів місцевого самоврядування різних рівнів, співпраці різних гілок влади, ролі неурядових громадських організацій у налагодженні діалогу «влада – громада». Цікавими та пізнавальними були презентації Лабораторії соціальних інновацій і розробок «Stocznia» та асоціації взаємодопомоги Bona Fides щодо моніторингу запровадження практик бюджетів участі у Сілезському воєводстві та цілої низки інших механізмів громадської партиципації, їх сильних та слабких сторін. Плідними були як зустріч у Центрі громадської дії м. Домброва Гурніча та візит до місцевої школи, де завдяки бюджету участі обладнали обсерваторію, так і вивчення досвіду Беруні щодо участі громадськості в проектах міжнародної співпраці міст.

Сумчани побували і у кількох гмінах, де ознайомилися з прикладами роботи добровільних пожежних дружин, розвитку спортивної інфраструктури, збереження історичних об’єктів, таких, як колишня шахта Гвідо у м.Забже, що нині використовується як туристична родзинка, і детальною системою інформування про архітектурні та історичні пам’ятки у Бельсько-Бялій та ін.

Набуті знання, нові знайомства та контакти, переконані сумчани, допоможуть в успішному впровадженню у нашому місті громадського бюджету та інших механізмів громадської партиципації.

Нагадаємо, проект Фундації польсько-української співпраці ПАУСІ «Громадський бюджет – спільний успіх активних громадян та відкритої влади» ставить за мету сприяти розповсюдженню нового механізму участі у містах Ірпінь, Бердичів, Житомир, Прилуки, Ромни, Суми, використовуючи польській досвід у цій сфері.

Зазначеним Проектом передбачається навчання посадовців міської влади, громадських активістів з питань методології запровадження партиципаторного бюджетного процесу, навчальні поїздки до Польщі, а також опрацювання та запровадження за допомогою українських і іноземних експертів моделі формування місцевих бюджетів за участю громадян у містах-партнерах Проекту.


Проект реалізується у рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Демократії співфінансованої з програми польської співпраці на користь розвитку Міністерства закордонних справ РП та канадського Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку (DFATD).

Переглянути презентації міст - http://smr.gov.ua/uk/dokumenti/partitsipatornij-byudzhet/2742-informatsijni-ta-promotsijni-materiali.html