Відповідно до Указу Президента України від 07.02.2008 № 109 “Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування” Сумською міською радою вживалися заходи для підвищення ефективності роботи із забезпечення всебічного розгляду звернень громадян та порушених у них проблем, оперативного їх вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян.
Всього у 2020 року до Сумської міської ради надійшло 3966 звернень, що на 225 звернень або 5% менше ніж в аналогічному періоді минулого року.
Із загальної кількості звернень: 189 (5%) - отримані на особистих прийомах керівництва, 481 (12%) - за допомогою засобів телефонного зв’язку, 860 (22 %) - за допомогою мережі Інтернет («електронне» звернення), решта 2436 (61%) - письмові звернення.
Усі звернення громадян, що надійшли до Сумської міської ради у 2020 році вміщують 4010 питань різної тематики. У звітному періоді позитивно вирішено 49 % порушених питань.
Аналіз змісту звернень засвідчує, що найбільш актуальними є питання комунальної сфери. У звітному періоді надійшло 1905 звернень даної тематики, що становить 48% від загальної кількості. Найчастіше громадяни порушували питання, що стосувалися проведення капітального ремонту житлового фонду, благоустрою прибудинкових територій, ремонту та утримання доріг і тротуарів.
Важливими для мешканців міста є питання поліпшення житлових умов. В звітному періоді їх надійшло 366 (9% від загальної кількості питань). Переважно це питання, пов’язані з реалізацією програми щодо забезпечення житлом учасників антитерористичної операції.
Крім того, мешканці міста у своїх зверненнях порушують питання соціального захисту (8%), транспорту (6%), земельних відносин (6%), та інше.
У 2020 році надійшло 524 колективних звернення (13% від загальної кількості). В порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість колективних звернень зменшилась на 248 (32%). Кількість підписів громадян під колективними зверненнями становить 14941. Здебільшого, у колективних зверненнях громадяни порушують питання відновлення благоустрою прибудинкових територій, ремонту покрівель та інженерних мереж.
Звертається особлива увага на звернення від найменш захищених категорій населення, зокрема інвалідів, ветеранів війни та праці, осіб, які постраждали від аварії на ЧАЕС, одиноких матерів, учасників бойових дій та членів їх сімей, внутрішньопереміщених осіб та інших громадян, які потребують соціального захисту та підтримки.
У 2020 року від даної категорії громадян надійшло 545 звернень (14% від загальної кількості). Ця категорія громадян найчастіше звертається з питаннями поліпшення житлових умов, призначення субсидій на оплату комунальних послуг, надання допомоги в проведенні лікування, придбання ліків, тощо.
Слід зазначити, що з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 робота зі зверненнями громадян здійснювалась в режимі, організованому в умовах карантину. Письмові звернення приймалися поштою, через електронні сервіси та спеціальні скриньки, встановлені на вході до адміністративної будівлі. Усні звернення від громадян приймалися за допомогою засобів телефонного зв’язку. Вказані звернення записувались працівниками відділу звернень громадян та передавались на розгляд керівництву.
За звітний період отримано 481 телефонне звернення, що на 18% (88 звернень) більше, ніж за аналогічний період минулого року. Крім того, кількість електронних звернень збільшилась на 29% (246 звернень) і становить 860.
У 2020 році до введення карантинних обмежень проведено 28 прийомів громадян з особистих питань міським головою, секретарем міської ради, першим заступником міського голови, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, заступником міського голови, керуючим справами виконавчого комітету, на яких було порушено 70 проблемних питань. Після запровадження карантинних обмежень в 2020 році відбулось 4 онлайн трансляції особистого прийому міського голови, де розглянуто 45 питань. З виїздом за місцем проживання громадян у звітному періоді проведено 12 прийомів, на яких розглянуто 83 питання. Позитивно на особистих прийомах громадян керівництвом міської ради у 2020 році вирішено 92 питання (46,5%).
Таким чином, не зважаючи на введення карантинних обмежень, були вжиті всі заходи для забезпечення конституційного права громадян на звернення.
Працівниками відділу звернень громадян постійно надаються консультації мешканцям міста в телефонному режимі.
Систематично проводиться аналіз роботи зі зверненнями громадян та вживаються відповідні заходи щодо підвищення результативності вирішення питань, порушених у зверненнях мешканців міста, налагодження ефективної роботи з розгляду звернень громадян.
Звернення, що потребують додаткового опрацювання або виділення додаткових коштів з місцевого бюджету для вирішення порушених у них питань, залишаються на контролі до остаточного їх вирішення.
У випадку неможливості позитивного вирішення питання громадянам надаються письмові роз’яснення.
Керівникам структурних підрозділів необхідно звертати увагу на повне вирішення питань, порушених у зверненнях, не допускати випадків надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей, вживати вичерпних заходів щодо позитивного вирішення питань та надання остаточної відповіді заявнику, посилити роботу з недопущення перебування звернень на контролі тривалий час.
З метою підвищення персональної відповідальності посадових осіб за результати розгляду звернень громадян у березні 2020 року на засіданні виконавчого комітету було заслухано питання по розгляду звернень громадян за 2019 рік та ухвалено відповідне рішення, затверджені заходи щодо покращення цієї роботи.
Крім того, стан роботи зі зверненнями громадян у виконавчих органах міської ради систематично обговорюється на апаратних нарадах при міському голові.
Так, у січні 2020 року на апаратній нараді при міському голові було заслухано питання про стан роботи зі зверненнями громадян у департаменті соціального захисту населення Сумської міської ради, у березні 2020 року – у комунальному підприємстві КП «Центр догляду за тваринами в м. Суми» Сумської міської ради, у жовтні 2020 року - у відділі торгівлі, побуту та захисту прав споживачів Сумської міської ради.
Одним із методів підвищення прозорості діяльності органу місцевого самоврядування є налагодження ефективного зворотного зв’язку з мешканцями міста. З цією метою та задля зняття соціальної напруги серед населення постійно проводиться планомірна робота щодо інформування населення з питань актуальних проблем життєдіяльності міста.
Питання роботи зі зверненнями громадян було і залишається одним із пріоритетних напрямків у діяльності виконавчих органів Сумської міської.