З метою поліпшення умов реалізації конституційного права громадян на звернення постійно забезпечується кваліфікований та своєчасний розгляд письмових звернень, порушених у них проблем, оперативне їх вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян.
В умовах воєнного стану вдалося налагодити роботу з розгляду звернень громадян, які надійшли, як у письмовому, так і в електронному вигляді на електронні поштові скриньки. Від початку воєнних дій в Україні здійснювався консультативний прийом мешканців громади за допомогою засобів телефонного зв’язку.
Аналіз роботи зі зверненнями громадян свідчить про зменшення кількості звернень громадян у 2022 році в порівнянні з 2021 роком. Так, за звітній період до Сумської міської ради надійшло 3059 звернень громадян, що на 19% (727 звернень) менше, ніж у минулому році.
Із загальної кількості звернень у 2022 році: 16 (1%) - отримані на особистих прийомах керівництва, 655 (21%) - за допомогою засобів телефонного зв’язку, 806 (26%) - за допомогою мережі Інтернет («електронне» звернення), решта 1582 (52%) - письмові звернення.
Усі звернення громадян, що надійшли до Сумської міської ради у 2022 році, нараховують 3077 питання різної тематики. За звітний період позитивно вирішено 44 % порушених питань.
Головними серед порушених питань є:
Зміст питання | 2021 рік | 2022 рік | +, - % |
Комунальне господарство | 1505 (39,2%) | 1446 (47%) | +7,8 |
Соціальний захист населення | 260 (6,8%) | 606 (19,7%) | +12,9 |
Поліпшення житлових умов | 301 (7,8%) | 207 (6,7%) | -1,1 |
Транспорт та перевезення пасажирів | 412 (10,7%) | 151 (4,9%) | -5,8 |
Найбільшу частку в структурі питань, з якими звертались громадяни в 2022 році займають питання комунального господарства. За звітний період їх надійшло 1446, що становить 47% від загальної кількості. Найчастіше громадяни порушували питання, пов’язані з відновленням майна, пошкодженого внаслідок воєнних дій, відновлення належної якості тепло- та водопостачання, ремонту та утримання доріг і тротуарів.
Важливими для мешканців громади є питання соціального захисту населення. У 2022 році надійшло 606 звернень з даної тематики (19,7% від загальної кількості). Переважно це питання надання матеріальної або гуманітарної допомоги, призначення субсидій на оплату житлово-комунальних послуг тощо.
Варто зазначити, що у 2022 році спостерігається збільшення питомої ваги звернень громадян з питань комунального господарства в загальній структурі звернень на 7,8% та з питань соціального захисту – на 12,9%. Збільшення кількості звернень даної тематики пов’язано з вирішенням питань, що виникли внаслідок воєнних дій на території громади.
Дещо зменшилась кількість звернень з питань поліпшення житлових умов. В звітному періоді їх надійшло 207 (6,7% від загальної кількості питань). Переважно це питання, пов’язані з реалізацією програми щодо забезпечення житлом учасників антитерористичної операції.
Звернень з питань транспорту та перевезення пасажирів у звітному періоді надійшло 151 звернення. Проте питома вага звернень даної тематики незначно (на 5,8 %) зменшилась у загальній структурі питань. Переважно вони стосуються якості перевезень, подовження режиму роботи маршрутних таксі тощо.
У 2022 році надійшло 216 колективних звернень (7% від загальної кількості). Кількість підписів громадян під колективними зверненнями становить 5376. Здебільшого, у таких зверненнях громадяни порушують питання відновлення благоустрою прибудинкових територій, ремонту покрівель та інженерних мереж.
Приділяється особлива увага вирішенню проблем, з якими звертаються найменш захищені категорії населення, зокрема люди з інвалідністю, ветерани війни та праці, багатодітні сім’ї, одинокі матері, пенсіонери.
У 2022 році від даної категорії громадян надійшло 252 звернення (8,2% від загальної кількості). Найчастіше вони звертаються стосовно надання допомоги в поліпшенні житлових умов, проведення лікування, надання матеріальної допомоги, відновлення роботи ліфтів, ремонту покрівель, комунальних мереж, тощо.
У зв’язку з введенням в Україні воєнного стану (Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні») організація та проведення особистих прийомів громадян у 2022 році мали певні особливості (прийоми відбувались з використанням сучасних засобів комунікацій, або при посилених засобах безпеки в умовах карантину). У звітному періоді керівництвом міської ради проведено 8 прийомів громадян з особистих питань, на яких розглянуто 16 проблемних питань, позитивно вирішено 7 (44%).
Звернення громадян мають важливе значення у забезпеченні постійного зв'язку між органами влади та громадянами, у вирішенні проблем мешканців і реалізації конституційних прав і свобод.
Питання роботи зі зверненнями громадян залишається одним із пріоритетних напрямків діяльності Сумської міської ради.